Starbucks-topman wil bestellingen versnellen en menu inkrimpen
De topman van Starbucks ziet verschillende veranderingen voor zich om de resultaten van de worstelende koffieketen te verbeteren. Zo heeft Brian Niccol, die nog maar kort leiding geeft aan de grote Amerikaanse koffieketen, als doel gesteld om drankjes binnen vier minuten aan klanten te serveren. Hij wil bovendien het aanbod van eten en drinken op het menu verkleinen.
Niccol heeft ook beloofd dat Starbucks meer gaat doen om het fastfoodgehalte van de keten te verminderen, bijvoorbeeld door in meer filialen koffie in keramieken mokken te schenken. Ook komen er vaker pennen waarmee barista’s mokken kunnen personaliseren en een bar waar klanten zelf melk en suiker aan hun drankjes kunnen toevoegen.
Starbucks kampt met een dalende omzet in de filialen en een afnemende winstgevendheid. Dat komt onder meer doordat klanten minder besteden vanwege de hogere prijzen. Ook speelt mee dat de wachttijden steeds langer worden, omdat barista’s bestellingen in de winkels, online en via drive-throughs moeten verwerken. Klanten hebben bovendien veel mogelijkheden om hun bestelling naar wens aan te passen.
„Onze financiële resultaten waren erg teleurstellend en het is duidelijk dat we onze strategie fundamenteel moeten veranderen om klanten terug te winnen en weer te groeien”, zei Niccol. Hij gaf aan dat het bedrijf zijn prijzen niet gaat verhogen tijdens het huidige boekjaar, dat eind september begon.
Starbucks heeft ook aangekondigd dat het de extra toeslag voor plantaardige melk gaat schrappen, wat in feite een kostenverlaging betekent voor veel klanten. Daarnaast vermindert de koffieketen het aantal nieuwe winkels en renovaties terwijl het bedrijf werkt aan een nieuw ontwerp. Niccol wil dat een Starbucks-filiaal gezelliger wordt, waardoor mensen er langer willen blijven.