Nederlanders geven weer meer uit. Vooral reisorganisaties, recreatiegelegenheden en restaurants profiteren daarvan, blijkt uit onderzoek van ING.
De totale waarde van alle consumententransacties in Nederland is het derde kwartaal met 1,4 procent toegenomen ten opzichte van een kwartaal eerder, stelden onderzoekers van de bank vast. Een kwartaal eerder was dat bedrag nog gedaald. Vergeleken met het derde kwartaal vorig jaar is sprake van een forse stijging.
Het sterkst stegen de uitgaven in de categorie vakantie en reizen (4,3 procent) en in recreatie en cultuur (3,9 procent). In restaurants steeg de omzet in het derde kwartaal met 1,8 procent.
De uitgaven aan goederen stegen duidelijk minder hard. De omzet van elektronicawinkels daalde zelfs met 3,3 procent. Warenhuizen zagen een kleine daling in de omzet, terwijl die van bouwmarkten, woon- en tuinwinkels nagenoeg gelijk bleven. Bij supermarkten, drogisterijen en speciaalzaken nam de omzet in het derde kwartaal wel licht toe.