Meer winst voor uitgever VNU
Informatie- en mediaconcern VNU heeft in 2004 een nettowinst behaald van 163 miljoen euro. Dat is een kwart meer dan in het voorafgaande jaar. Volgens het bedrijf komen de vandaag gepresteerde resultaten uit aan de bovenzijde van de eigen verwachtingen.
Topman Rob van den Bergh spreekt van „een solide groei.” Het bedrijf is zich aan het veranderen van een uitgever naar een informatieleverancier voor de zakelijke markt.
De omzet daalde licht, van 3,882 miljard naar 3,781 miljard euro. Dat had vooral te maken met de verkoop van de gidsendivisie, VNU World Directories, en met valuta-effecten.
VNU boekt zijn resultaten in euro’s, maar haalt een aanzienlijk deel van zijn geld uit de Verenigde Staten. Zonder de gevolgen van de lagere dollar zou de omzet met 2 procent zijn gestegen.
De Amerikaanse dochters AC Nielsen (marktonderzoek) en Nielsen Media Research (kijk- en luisteronderzoek) behoren tot VNU’s belangrijkste winstmakers. AC Nielsen groeide 12 procent.
Het bedrijf wil zich niet vastleggen op verwachtingen voor het gehele concern voor dit jaar en twijfelt of de eerder geraamde omzetgroei van 5 tot 7 procent voor de divisie Marketing Information gehaald kan worden. Voor de divisie MMI, Media Measurement and Information, rekent VNU op eenzelfde groei als dit jaar, circa 8 procent. Ook gaat VNU uit van een verbetering van de advertentiemarkt voor de vakbladen.