Inspectie eist betere werkomstandigheden bij pakketdiensten
De Nederlandse Arbeidsinspectie eist dat pakketdiensten maatregelen nemen om de fysieke belasting van hun werknemers te verlagen. Mensen in de depots van pakketdiensten werken onder te zware fysieke omstandigheden. Ze moeten soms veel te zwaar tillen, veel bukken en het werktempo ligt hoog, waarschuwt de toezichthouder na inspecties bij 35 depots van de zes grootste pakketdiensten in Nederland.
Samen bestrijken de betreffende bedrijven vrijwel de gehele markt. De laatste jaren is de pakketsector enorm gegroeid. Consumenten krijgen bestellingen steeds sneller en vaak gratis geleverd, en mogen ze meestal ook nog gratis terugsturen. De pakketdiensten zetten veelal uitzendkrachten en vaak arbeidsmigranten in om alle pakketten onder hoge tijdsdruk en in veel gevallen met de hand te verwerken.
Volgens de inspectie is het dringend nodig dat de werkomstandigheden worden verbeterd. Door verkeerde werkhoudingen kan lichamelijke overbelasting en gezondheidsschade ontstaan. Op korte termijn moeten de pakketdiensten al tijdelijke maatregelen treffen. Dan gaat het bijvoorbeeld om het inzetten van extra personeel. Maar op de langere termijn zullen de bedrijven hun werkproces moeten veranderen. Ze zullen bijvoorbeeld ook maximale gewichten voor pakketten moeten invoeren.
„Het gaat ons erom dat er echt wat gebeurt”, zegt een woordvoerster. „We kunnen wel elk jaar controleren en boetes uitdelen, maar dan verandert er nog niks.” Over de straffen die de bedrijven boven het hoofd hangen wanneer ze geen maatregelen nemen, kan de zegsvrouw geen uitspraken doen.
De in Nederland grote pakketbezorgers PostNL, DHL en DPD zeggen zelf maatregelen te hebben genomen om het werk in sorteercentra minder zwaar te maken. DHL wijst bijvoorbeeld op „taakroulatie, robotisering, de ontwikkeling van tilhulpmiddelen en afspraken met klanten over verpakking en gewicht”. PostNL zegt ook de komende tijd het fysieke werk verder te willen verlichten.