Economie

Consumenten kiezen weer voor kwaliteit

De tijd dat de consument voor een merk koos omdat het cool of hip zou zijn is voorbij. Wat het product feitelijk oplevert, is nu de belangrijkste factor die consumenten aanzet tot kopen.

ANP
9 March 2005 08:10Gewijzigd op 14 November 2020 02:18

Dit zegt Research International, dat elke twee jaar de mening van consumenten peilt.

Research International deed onderzoek onder 1200 consumenten in 43 landen. „Faalt het product, dan faalt het merk, zo simpel is het in de ogen van de consument”, zegt Guy de Sévaux van het onderzoeksbureau. Kocht de consument vroeger bijvoorbeeld Nike-schoenen omdat je ermee gezien kon worden, nu worden ze beoordeeld op pasvorm en vering.

Bedrijven hebben de afgelopen jaren veel geld gestoken in reclame en manieren om hun product in de markt te zetten. Dit ging nogal eens ten koste van de productontwikkeling. Alles moest sneller en goedkoper, kwaliteit kwam op het tweede plan. Daar worden bedrijven nu op afgerekend. „De consument is niet gek. Sterker nog, de consument wordt steeds slimmer. Het opleidingsniveau stijgt en het cynisme over merkcommunicatie groeit”, aldus De Sévaux.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer