Grafische mediabranche wil gereguleerde zakelijke postmarkt
SCHIPHOL-RIJK (ANP) - De belangengroep voor de grafische industrie KVGO wil dat de politiek de zakelijke postmarkt reguleert en er toezicht op houdt. Volgens de organisatie, die onder meer drukkers vertegenwoordigt, lijkt de minister geen oog te hebben voor de zakelijke postmarkt, die volgens de KVGO 94 procent van de gehele markt omvat.
„Bedrijven en maatschappelijke organisaties die post willen versturen zijn overgeleverd aan de grillen van een monopolist”, zegt Mark Bonenkamp van de KVGO over PostNL.
Als het aan het kabinet ligt, mag PostNL er straks een dag langer over doen om brieven te bezorgen, maakte minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) onlangs bekend. De termijn gaat van maximaal 24 uur naar 48 uur. In de Tweede Kamer wordt woensdag gedebatteerd hierover. Dinsdag biedt de KVGO een petitie aan in de Tweede Kamer.
Volgens Bonenkamp zou de minister zich grote zorgen moeten maken over de problemen die veroorzaakt worden doordat de zakelijke postmarkt nu niet gereguleerd is. „De exponentieel gestegen prijzen, de steeds slechtere service en de onbetrouwbare bezorging brengen veel van deze bedrijven en maatschappelijke organisaties in de problemen.”
„De minister erkent dat PostNL zich stelselmatig niet aan de wettelijke normen houdt, maar lost dit op door de normen dan maar naar beneden bij te stellen”, voegt KVGO-directeur Brecht Grieten toe. „Maar daarmee los je natuurlijk niets op. Dit gaat volledig voorbij aan het maatschappelijke en economische belang van een goede postvoorziening.”
PostNL heeft het al langer zwaar. Er worden steeds minder brieven gestuurd en de kosten van onder meer arbeid zijn hoog voor het bedrijf. Beljaarts was vorige week niet te spreken over de slechte kwaliteit van postbezorging en zei dat deze „niet langer acceptabel” was. Het plan om PostNL voor brieven wat meer tijd te geven, kan erbij helpen de kwaliteit te verbeteren.