Consumenten moeten mogelijk meer gaan betalen voor elektrische auto’s uit China door de flink hogere importheffingen in de Europese Unie. Hiervoor waarschuwen Duitse autofabrikanten een dag nadat EU-lidstaten hadden ingestemd met de hogere tarieven. De Duitse auto-industrie kampt de laatste tijd met tegenvallende verkoopcijfers en steeds meer concurrentie van Chinese fabrikanten.
De hogere heffingen kunnen de Duitse auto-industrie flinke schade opleveren, zegt Thomas Peckruhn van de Duitse autohandelarenvereniging ZdK. De hogere heffingen beschadigen volgens hem het ondernemersvertrouwen van de sector mogelijk nog verder. De maatregel kan ook de concurrentiepositie verstoren voor autoverkopers met Chinese merken, suggereert hij.
Vrijdag meldde de Europese Commissie dat binnen de Europese Unie genoeg steun is voor het verhogen van de invoerheffingen. Die verhogingen kunnen oplopen tot 45 procent, in plaats van de standaardheffing van 10 procent. Brussel stelt dat China op een oneerlijke manier concurreert met Europa omdat het land autobouwers staatssteun geeft en daardoor auto’s veel goedkoper op de Europese markt kan brengen. Dit benadeelt Europese autobouwers, aldus de EU.
Verder vreest Peckruhn dat China waarschijnlijk met een tegenreactie komt en die kan invloed hebben op auto’s die in het buitenland zijn gemaakt en in China zijn ingevoerd. De Duitse auto-industrie, met fabrikanten als Volkswagen, BMW en Mercedes zijn belangrijk voor Duitsland en China is voor de Duitse autobranche een belangrijke markt.