Bedrijf achter Batavus stelt met schuldendeal toekomst veilig
Fietsconcern Accell, bekend van merken als Batavus, Koga en Babboe, heeft een akkoord gesloten met aandeelhouders, banken en financiers over het kwijtschelden van schulden. Gemiddeld strepen zij 40 procent van de schulden weg van het bedrijf dat na de coronapandemie in de problemen kwam.
Dankzij het akkoord daalt de schuldenberg in het eerste kwartaal van volgend jaar naar ongeveer 800 miljoen euro, tegenover 1,4 miljard euro nu. De leningen lopen ook pas later af, namelijk in 2030. Aandeelhouders, banken en andere financiers verstrekken daarnaast 235 miljoen euro aan nieuw krediet.
Bij topman Tjeerd Jegen overheerst opluchting dat belangrijke betrokkenen vertrouwen hebben in het bedrijf. „Hier spreekt een tevreden CEO”, zegt hij. „Dat wij in staat zijn geweest schuldeisers 40 procent af te laten schrijven, is een redelijk mooie uitkomst.”
Tijdens de coronapandemie steeg de vraag naar fietsen en plaatsten veel fietsbedrijven extra orders, maar door logistieke problemen wereldwijd was het lastig om op tijd aan de juiste spullen te komen. Toen de behoefte aan nieuwe fietsen na de pandemie weer op een normaal niveau kwam, zat Accell net als andere fietsbedrijven met grote onverkochte voorraden die zwaar op de financiën drukten.
Daar kwam een kostbare terugroepactie van 22.000 bakfietsen van Babboe bovenop omdat ze te onveilig bleken, wat naar verwachting 50 miljoen euro kost. Jegen gaat ervan uit dat voor het einde van dit jaar „de overgrote meerderheid” van de gedupeerde klanten een vervangende of geïnspecteerde bakfiets heeft.
De grote aandeelhouders van Accell, het Amerikaanse KKR en de Nederlandse investeerder Teslin, verstrekten in die periode het bedrijf leningen om door te kunnen blijven gaan. Accell zelf greep tegelijkertijd in om kosten te verlagen. Zo verplaatste het bedrijf een deel van de productie in Heerenveen naar Hongarije en Turkije en schrapte tientallen banen in Nederland. Nieuwe reorganisaties zijn nu niet aan de orde, zegt Jegen.
Accell zegt dat de problemen met te grote voorraden bijna zijn verholpen. Vooral in Duitsland, de belangrijkste markt, is nog veel voorraad en Jegen verwacht dat dit volgend jaar weer op normaal niveau is. Vooralsnog lijdt Accell verlies door veel fietsen met kortingen te moeten verkopen, maar vanaf 2026 verwacht Jegen dat de winstgevendheid toeneemt.