Economie

„Prijsstunten werkt averechts"

Prijsstunten is niet succesvol en werkt zelfs averechts. Dat zegt prof.dr. Harald van Heerde, die vrijdag aantreedt als hoogleraar marketing aan de Universiteit van Tilburg (UvA).

ANP
8 March 2005 17:14Gewijzigd op 14 November 2020 02:18

Bedrijven kunnen volgems hem beter stoppen met aanbiedingen. Uitzonderingen zijn aanbiedingen voor nieuwe producten en voor seizoensgebonden artikelen, aldus Van Heerde.

Consumenten kopen de aanbiedingen, maar daar blijft het bij: ze laten zich niet verleiden tot herhalingsaankopen. De extra omzet wordt gevolgd door minder omzet, omdat trouwe klanten de meeste extra aankopen voor hun rekening nemen. Zij hamsteren, waardoor zij daarna minder kopen. Bij herhaalde aanbiedingen, zoals op het ogenblik, schaffen zij de producten alleen nog maar in de aanbieding aan, waardoor de winkel minder aan hen verdient. Omdat het om vaste klanten gaat, trekken de winkels bovendien nauwelijks klanten weg bij de concurrentie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer