Consument gaat weer voor kwaliteit
De tijd dat de consument voor een merk koos omdat het ’cool’ of hip zou zijn is voorbij. Dit zegt Research International, dat elke twee jaar de mening van consumenten peilt. Wat het product feitelijk oplevert, is nu de belangrijkste factor die consumenten aanzet tot kopen.
Research International deed onderzoek onder 1200 consumenten in 43 landen. „Faalt het product, dan faalt het merk, zo simpel is het in de ogen van de consument", zegt Guy de Sévaux van het onderzoeksbureau. Kocht de consument vroeger bijvoorbeeld Nike schoenen omdat je ermee gezien kon worden, nu worden ze beoordeeld op pasvorm en vering.
Bedrijven hebben de afgelopen jaren veel geld gestoken in reclame en manieren om hun product in de markt te zetten. Dit ging nogal eens ten koste van de productontwikkeling. Alles moest sneller en goedkoper, kwaliteit kwam op het tweede plan. Daar worden bedrijven nu op afgerekend. „De consument is niet gek. Sterker nog, de consument wordt steeds slimmer. Het opleidingsniveau stijgt en het cynisme over merkcommunicatie groeit", aldus De Sévaux.