Omwonenden van Kanaal Almelo-De Haandrik in Overijssel zijn „enorm geschrokken” van het bericht dat het grootste deel van de oevers instabiel is. „Dit slaat in als een bom”, zegt bestuurslid Harry Broekhuizen van de Stichting Kant Nog Wal. Die organisatie zet zich al jaren in voor de inwoners van het gebied die na eerdere werkzaamheden aan het kanaal te maken kregen met verzakking van hun huizen.
De provincie Overijssel bracht vrijdag naar buiten dat een groot deel van de oevers en damwanden langs het 34 kilometer lange kanaal gerenoveerd of vervangen moet worden, omdat ze niet meer aan de normen voldoen. In eerste instantie ging het alleen om 11 kilometer, waarvan de werkzaamheden al in voorbereiding zijn. Dat onderhoud kost ruim 40 miljoen euro.
Onderzoek wees volgens de provincie echter uit dat daarnaast nog eens ruim 32 kilometer van de oever snel aangepakt moet worden. Daarvan ligt 15,8 kilometer in het ‘schadegebied’. Tussen 2011 en 2016 werd Kanaal Almelo-De Haandrik verdiept en verbreed, om het 34 kilometer lange kanaal toegankelijk te maken voor schepen met een gewicht van 700 ton. In de jaren daarna kreeg de provincie ruim vierhonderd schademeldingen binnen. De afhandeling daarvan loopt nog steeds. Oud-Kamerlid Arie Slob bemiddelt als een gedupeerde er niet uit komt met de provincie.
„Overijssel meldt nu dat er instabiele oevers zijn, dat vrachtverkeer misschien niet meer over de wegen langs het kanaal mag rijden. Daar schrikken de mensen erg van”, zegt Broekhuizen. „Wanneer stopt deze ellende? Met de komst van Arie Slob was net een beetje rust en vertrouwen gekomen. Maar de ongerustheid is nu weer volop aangewakkerd.”
Omdat het herstellen van alle oevers tientallen miljoenen euro’s kost, overweegt de provincie om scheepvaart te verbieden. Het is een van de alternatieve opties die onderzocht wordt. „Het kanaal is uitgebaggerd om de scheepvaart te bevorderen. En dan nu dit. Het is een grote schande”, aldus Broekhuizen. „We willen als stichting weten of het wel veilig is als er geen schepen meer door het kanaal varen. Want er staat sowieso een enorme waterdruk op de wanden.”