Branchevoorzitter: eerste gevolgen Duitse autocrisis al te merken
De crisis in de Duitse autobranche begint ook impact te krijgen op de sector in Nederland. Volgens voorzitter Frits van Bruggen van brancheorganisatie RAI Vereniging zijn de eerste signalen er al, zoals het teruglopen van de autoverkopen. Dat zei hij donderdag in gesprek met radiozender BNR.
„Als Duitsland niest, is Nederland verkouden”, zegt Van Bruggen. „90 procent van wat gemaakt wordt in de auto-industrie, gaat naar het buitenland. Daarvan gaat ongeveer de helft naar Duitsland.” Het gaat volgens hem dan bijvoorbeeld om de export van remsystemen, trailers en chips, in totaal voor een bedrag tussen de 10 miljard en 12 miljard euro.
Duitse autofabrikanten kampen met tegenvallende verkoopcijfers en de hoge kosten van de transitie naar elektrisch rijden. Tegelijkertijd stagneert ook de buitenlandse afzetmarkt, met name in China. Zowel Mercedes als BMW heeft zijn winstverwachtingen voor dit jaar naar beneden bijgesteld. Volkswagen wordt geconfronteerd met forse financiële tegenvallers als gevolg van zwakke autoverkopen. Voor het eerst in de geschiedenis overweegt VW zelfs fabrieken in Duitsland te sluiten.
Van Bruggen verwacht dat de effecten van deze ontwikkelingen over drie tot zes maanden in Nederland te merken zullen zijn. „We zitten iets verderop in de keten”, legt hij uit. „De voorraden liggen er nog wel, bij Volkswagen en consorten.”
FNV vreest dat er veel banen verloren zullen gaan bij Nederlandse toeleveranciers door de problemen in de Duitse auto-industrie, zo liet de vakbond eerder deze week al weten. „De orders stromen momenteel niet binnen bij deze bedrijven”, waarschuwde vakbondsbestuurder Hans Wijers van FNV Metaal.