Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.
Het vorige kabinet had 3 miljard euro opzijgezet voor de Lelylijn, die Noord-Nederland beter moet verbinden met de Randstad. Maandag bleek dat er naar verwachting 13,8 miljard euro nodig is. Als het meezit, kan dat bedrag uitkomen op 9,8 miljard euro, als het tegenzit op 17,9 miljard euro. Honderden miljoenen euro’s aan jaarlijkse onderhoudskosten komen daar nog bij.
De 3 miljard euro was volgens het ministerie bedoeld als „een eerste begin voor de financiering voor het hele project”. In de lijsten met financiële tegenvallers die dit voorjaar in de kabinetsformatie werden opgevraagd, stond bij de Lelylijn een tegenvaller van 7 miljard euro. Volgens de woordvoerder ging het toen om „globale kosteninschattingen”. Bij de nieuwe berekening is „veel gedetailleerder gekeken en gerekend”.
De Nedersaksenlijn moet Enschede en Groningen via Emmen met elkaar verbinden. Daarvoor heeft de landelijke overheid 85 miljoen euro opzijgezet, terwijl het project naar verwachting 1,7 miljard euro kost.