NedCar schroeft productie terug
NedCar brengt de productie van nieuwe auto’s terug. De reden voor de reductie is het besluit van DaimlerChrysler om dit jaar 28.500 minder Smart ForFours in Born te bestellen.
Dat heeft NedCar maandag bekendgemaakt. De productiebeperking leidt donderdag tot spoedberaad met vakbonden en ondernemingsraad (OR). De partijen praten dan over de eventuele personele gevolgen. De OR vreest dat 200 banen zullen wegvallen bij het autobedrijf. NedCar wil daarover echter op dit moment niets zeggen.
In de oorspronkelijke productieplanning zou NedCar dit jaar 169.500 auto’s maken. Nu is dit aantal naar 141.000 teruggebracht. In eerdere productieprognoses ging NedCar uit van 210.000 auto’s voor 2005, maar die planning werd begin dit jaar al bijgesteld, met een verlies van honderden banen als gevolg. De bij NedCar gemaakte Colts van Mitsubishi en Smarts van DaimlerChrysler verkopen niet goed. De OR wil dat NedCar zelf reclame gaat maken voor de Smart, omdat DaimlerChrysler volgens de raad te weinig doet om dit merk aan te prijzen.
Volgens OR-voorzitter J. Wouters is er voor 700 mensen bij NedCar geen werk meer. Circa 500 werden overbodig bij de vorige sanering, de 200 van nu komen daar nog eens bij, aldus Wouters. NedCar mag deze mensen niet ontslaan wegens een met vakbonden en OR gesloten werkgelegenheidsgarantie.
Een woordvoerster van NedCar bevestigt dat de overbezetting bij NedCar door de nieuwe productievermindering groter wordt. Ze wil geen concrete aantallen noemen, maar benadrukt dat de financiële druk op NedCar door de groeiende overbezetting erg zwaar begint te worden. Donderdag wil NedCar de financiële druk bespreken met OR en vakbonden. Of NedCar dan ook af wil van de werkgelegenheidsgarantie, wil de woordvoerster bevestigen noch ontkennen.
Voor de OR is dit onbespreekbaar. De raad accepteert geen gedwongen ontslagen en wil dat de directie meer moeite doet om de Smart aan de man te brengen. Het gebrek aan belangstelling voor de Smart „komt door een gebrek aan marketing en management bij DaimlerChrysler in Stuttgart”, meent Wouters.
CNV Bedrijvenbond noemt de situatie in Born ondertussen „zorgwekkend.” De bond vreest ook de gevolgen voor de vele toeleveranciers aan NedCar.
„Het wordt hoog tijd dat naast de provinciale overheid het ministerie van Economische Zaken actie onderneemt om dit verlies van werkgelegenheid in de regio tegen te gaan”, stelt een woordvoerder. Minister Brinkhorst (Economische Zaken) moet in de ogen van de bond dit punt op korte termijn aan de orde stellen in een gesprek met DaimlerChrysler en Mitsubishi.