De Duitse minister voor Economische Zaken Robert Habeck wil nieuwe steunmaatregelen nemen om de verkoop van elektrische auto’s aan te jagen. Dat zei hij bij een bezoek aan werknemers van een fabriek van Volkswagen, dat met grote financiële tegenslag kampt door zwakke autoverkopen in Duitsland.
Habeck wees op plannen om belastingvoordelen in te voeren voor elektrische bedrijfsauto’s. Hij kondigde ook een „autotop” aan, waarvoor fabrikanten, vakbonden en toeleveranciers maandag bijeenkomen om te praten over de crisis in de Duitse auto-industrie. Volkswagen is voor het eerst in zijn geschiedenis van plan Duitse fabrieken te sluiten door de tegenvallende verkopen in Europa.
Vooral op de markt voor elektrische auto’s heeft Volkswagen last van overcapaciteit, wat betekent dat fabrieken veel meer kunnen produceren dan waar vraag naar is. De Duitse regering beëindigde in december vrij abrupt een subsidieregeling voor elektrische auto’s. Dat was het gevolg van een groot gat in de begroting door een ongunstige uitspraak van het Duitse grondwettelijke hof.
Eerder deze week zei Habeck dat zijn ministerie Volkswagen wil helpen. Tijdens zijn bezoek aan de fabriek in Emden benadrukte hij dat Volkswagen zelf het grootste deel van de problemen moet oplossen. In Duitse media verschenen deze week berichten dat de fabrikant bij een reorganisatie overweegt om 30.000 Duitse banen te schrappen. Habeck wilde niet reageren op vragen over die aantallen en zei zich „niet te kunnen mengen” in het beleid van het bedrijf.
Donderdag kwam Mercedes-Benz met nieuws dat de crisissfeer in de Duitse auto-industrie versterkt. Het autoconcern uit Stuttgart is veel somberder over zijn winstmarges dit jaar, vooral als gevolg van problemen in China. Door de crisis in de vastgoedsector van dat land zijn Chinese consumenten onzekerder geworden, wat drukt op de verkoop van luxeauto’s. Eerder gaf ook BMW een winstwaarschuwing.