Binnenvaartschepen en cruises vast in Oostenrijk door hoogwater
Tientallen binnenvaartschepen en riviercruiseschepen zitten vast in Oostenrijk door het hoge water in de Donau. Een deel van die rivier in Oostenrijk is afgesloten voor scheepvaart, meldt het Oostenrijkse ministerie voor Klimaatbescherming en Mobiliteit. Te hoge waterstanden kunnen voor gevaarlijke situaties zorgen in de scheepvaart, bijvoorbeeld doordat er te weinig ruimte onder bruggen blijft.
Dinsdag meldde het Duitse persbureau dpa nog dat zo’n zeventig goederenschepen en zo’n zeventig passagiersschepen niet verder konden varen. Hoeveel dat er nu zijn, is onduidelijk. De meeste reizigers konden van boord, maar bij de Zwitserse riviercruiseschip Thurgau Prestige zorgde een technisch probleem ervoor dat ruim honderd passagiers pas na dagen wachten aan wal konden in Wenen.
De Nederlandse schipper Jasper Verburg zit vast in Linz met zijn schip Amare. „Er is wel vaker hoogwater. Maar doordat er zoveel regen is gevallen weet niemand waar die aan toe is. Het levert een hoop vertraging op”, zegt Verburg, die vreest voor vijf dagen oponthoud. „Maar ik denk dat mensen in Polen en Tsjechië er meer last van hebben eerlijk gezegd.”
Nicole Wit, die vaart op het Nederlandse schip de Sulomaro, vertelt dat ze sinds vorige week donderdag noodgedwongen in Wenen in de haven moet blijven. „We zouden vrijdag laden, maar dat ging niet door alle regen. In verband met hoogwater is achter ons de havendeur dichtgegaan.”
De verwachting is dat schepen aanstaande donderdag de Donau weer op mogen, nadat er minder regen was gevallen. Maar de Oostenrijkse overheid waarschuwt dat de temperaturen beginnen te stijgen. Sneeuw in de bergen smelt en stroomt uiteindelijk in de rivieren, waardoor de waterstanden opnieuw kunnen stijgen.
Volgens brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland zijn er vooralsnog geen signalen dat de hevige regen in Centraal-Europa voor problemen zorgt in vaarwegen dichter bij Nederland. „De regen is daarvoor aan de verkeerde kant van de bergen gevallen. Dus het stroomt niet af naar de Rijn en de Maas, maar richting Hongarije.”