Vervoerregio’s steden: bezuinigen op ov raakt kwetsbare mensen
De vervoerregio’s Amsterdam en Den Haag-Rotterdam willen dat het kabinet de aangekondigde bezuiniging op het openbaar vervoer in de steden terugdraait. De bezuiniging raakt volgens hen vooral kwetsbare groepen zoals scholieren, studenten en ouderen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Ook zorgt het er mogelijk voor dat in die regio’s minder bussen gaan rijden. De steden moeten het vanaf 2026 met 110 miljoen euro minder doen, werd dinsdag bekend.
„Er moeten in de metropoolregio’s komende jaren 400.000 woningen worden gebouwd. Woningen die goed bereikbaar moeten zijn. Daarbij is goed openbaar vervoer essentieel”, reageert Jan van Zanen, voorzitter van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en burgemeester van Den Haag. „Bezuinigen op ov betekent inleveren op bereikbaarheid en een serieuze bedreiging voor het realiseren van deze woningen. Dat mogen we niet laten gebeuren.”
Volgens Melanie van der Horst, voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam, is het openbaar vervoer voor veel mensen nu al te duur. „De aangekondigde bezuiniging en de mogelijke prijsstijging die daarop volgt zet de bewegingsvrijheid van deze mensen verder onder druk”, aldus de Amsterdamse wethouder. „Het betekent dat straks nog meer mensen moeite hebben om met het ov naar een sollicitatiegesprek, school of een familie- of ziekenhuisbezoek te reizen. Dat kan niet de bedoeling zijn.” Volgens haar worden juist inwoners van de gemeenten in de regio, zoals Diemen, Purmerend en Volendam, de dupe van de bezuiniging. „Terwijl de coalitie juist extra geld wilde vrijmaken voor openbaar vervoer in de regio.”
De Haagse wethouder Arjen Kapteijns (mobiliteit) maakt zich tevens zorgen over de aangekondigde bezuiniging. Volgens hem zal het leiden tot duurdere kaartjes en slechtere dienstregeling. „Deze bezuinigingen zijn een oneigenlijke maatregel, aangezien de middelen voor het ov geen specifieke uitkering is waar de 10 procent korting voor bedoeld was”, stelt hij. Het kabinet gaat geld dat specifiek voor het openbaar vervoer in en rond steden was bedoeld, overhevelen naar een algemene pot voor provincies en gemeentes. Dat moet administratielasten tegengaan, maar gaat gepaard met een korting van 10 procent.