Het Verenigd Koninkrijk verbiedt vanaf volgend jaar reclame voor junkfood op internet en overdag op televisie. De Labourregering wil op die manier obesitas bij kinderen tegengaan.
Volgens gezondheidsminister Andrew Gwynne heeft op dit moment een op de vijf kinderen in Engeland overgewicht of obesitas op het moment dat ze naar de basisschool gaan. Als de kinderen 11 jaar zijn is dat al opgelopen naar een op de drie. Iemand heeft overgewicht bij een BMI tussen de 25 en 30. Bij een BMI boven de 30 is er sprake van obesitas.
Gwynne zegt dat kinderen in die leeftijd sterk beïnvloed worden door alle reclames waaraan ze worden blootgesteld. „Deze maatregelen helpen om kinderen te beschermen tegen reclames voor ongezond eten en drinken.”
Restaurantketens mogen vanaf 1 oktober 2025 ’s avonds pas na 21.00 uur reclame uitzenden voor junkfood. De Conservatieve Boris Johnson had in zijn tijd als premier al zijn steun uitgesproken voor het plan, ook omdat hij zelf worstelde met overgewicht. De maatregel werd toch uitgesteld om de sector meer tijd te geven zich aan te passen. Labour had in het verkiezingsprogramma opgenomen dat die toch zou worden doorgevoerd en won de verkiezingen met een ruime meerderheid.