Uitvoeringsinstanties: weinig opgeschoten in laatste 1,5 jaar
Publieke dienstverleners waarschuwen in een nieuw rapport voor de uitvoering van overheidsbeleid. Zij lopen nog steeds aan tegen dezelfde problemen als anderhalf jaar geleden: wetten en regels zijn veel te ingewikkeld en een gebrekkige uitwisseling van gegevens staat een goede dienstverlening aan burgers en bedrijven in de weg.
„Doorbreek de status quo”, is de titel van deze nieuwe Staat van de Uitvoering. Die status quo, zo waarschuwt directeur Abdeluheb Choho van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) bij de overhandiging van het rapport aan de Tweede Kamer, komt eigenlijk neer op een „negatieve spiraal”. Doorgaan op dezelfde weg is „niet meer houdbaar”, zegt hij.
Terwijl oplossingen voor al lang en breed bekende knelpunten uitblijven, stellen de uitvoerders vast dat de vraag naar publieke diensten in de toekomst alleen maar stijgt. Tegelijkertijd zien zij ook de krapte op de arbeidsmarkt toenemen. „De grenzen van wat we aankunnen, zijn bereikt”, signaleert bijvoorbeeld de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI).
„Veel burgers en ondernemers zien door de bomen het bos niet meer, wij zien door de regels vaak de burgers en ondernemers niet meer”, zegt Choho. Hij hekelt aan de andere kant de roep om ‘maatwerk’ of het toepassen van ‘de menselijke maat’. Dat noemt hij „pleisters die verhullen dat het fundament niet meer klopt”.
De uitvoerders roepen op tot meer leiderschap vanuit de politiek én de ambtenarij. Niet alleen om regels te vereenvoudigen, maar ook om te zorgen dat organisaties beter samenwerken en gegevens delen. Choho: „het is toch niet uit te leggen dat dezelfde overheid wel gegevens kan delen als het om het betalen van belasting gaat, maar niet als het om het ontvangen van een subsidie of uitkering gaat.”