Economie

Britse waakhond: Google misbruikt macht bij advertentiediensten

Google misbruikt zijn dominante positie bij het aanbieden van advertentiediensten. Daarvoor waarschuwt de Britse mededingingswaakhond CMA vrijdag na een voorlopig onderzoek. Het onderdeel van techconcern Alphabet zou zijn eigen diensten voorrang geven en concurrenten belemmeren om op gelijke voet te concurreren. Het Verenigd Koninkrijk sluit zich hiermee aan bij de Europese Unie en de Verenigde Staten, die vergelijkbare zorgen over de techreus hebben geuit.

ANP
6 September 2024 12:07Gewijzigd op 6 September 2024 12:26

„We hebben voorlopig vastgesteld dat Google zijn marktmacht gebruikt om concurrentie te belemmeren als het gaat om advertenties die mensen op websites zien”, zegt CMA-directeur Juliette Enser.

Google zelf zegt dat de kern van de zaak „berust op onjuiste interpretaties van de advertentietechnologiesector”, aldus Dan Taylor van de advertentietak. „We zijn het oneens met de visie van de CMA en zullen daar passend op reageren.”

De CMA zegt alle feedback van Google in overweging te nemen, voordat de mededingingsautoriteit een definitief besluit neemt.

Europese toezichthouders hebben de dominante rol van Google in de onlineadvertentiemarkt ook bekritiseerd. Vorig jaar maakte de Europese Commissie bekend dat het grote techbedrijf zo dominant is dat afspraken over het beteren van zijn gedrag niet voldoende zijn. Google moet mogelijk kiezen tussen de verschillende poten van zijn advertentiemachinerie en een deel van zijn activiteiten afstoten, was toen het voorlopige oordeel van de commissie. Ook dreigde een miljardenboete.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer