Ongeveer duizend mensen vragen hulp EUclaim na storing Eindhoven
Bijna duizend passagiers hebben een week na de storing op Eindhoven Airport advies gevraagd aan claimorganisatie EUclaim over hun recht op compensatie. Ruim vijftig passagiers meldden zich voor bijstand bij het verhalen van extra gemaakte kosten, zoals voor een vervangende vlucht of een hotelaccommodatie.
Vorige week donderdag stond de teller nog op ongeveer tweehonderd passagiers, daar zijn er in een week tijd dus bijna achthonderd bijgekomen. EUclaim moet de reizigers teleurstellen die vragen of ze recht hebben op compensatie, zegt vluchtanalist Paul Vaneker. Luchtvaartmaatschappijen konden niets doen aan de storing, die het luchtverkeer op Eindhoven Airport vorige week woensdagmiddag platlegde. Hierdoor zijn zij niet verplicht om de passagiers te compenseren.
Wel hebben de passagiers van een geannuleerde vlucht recht op een vervangende vlucht of vervoer bij de eerstvolgende mogelijkheid, eten en drinken en eventueel een hotelaccommodatie, volgens Vaneker. Zij kunnen die kosten later declareren, legt hij uit.
Het vijftigtal passagiers dat zich heeft gemeld bij de claimorganisatie voor hulp bij de extra gemaakte kosten, was vooral geld kwijt aan de kosten voor een vervangende vlucht en een hotelaccommodatie. Gemiddeld maakt een passagier in zo’n situatie 300 euro aan extra kosten, volgens Vaneker.
De problemen waren het gevolg van een fout in een softwarecode voor toegang tot een belangrijk glasvezelnetwerk voor defensielocaties. Dit trof behalve de Eindhovense luchthaven ook overheidsdiensten. Tientallen vluchten werden geannuleerd.