Binnenland

Kwart Europese tunnels niet veilig

Twee Nederlandse tunnels blijken in een Europese tunneltest als acceptabel en erg goed uit de bus te komen. Het gaat om de Piet Heintunnel in Amsterdam en de Wijkertunnel bij Velsen.

Binnenlandredactie
24 April 2002 11:20Gewijzigd op 13 November 2020 23:32

Het onderzoek is uitgevoerd door de ANWB en zijn Europese zusterorganisaties.

In het buitenland kwamen drie tunnels uit de test als gebrekkig en vijf zelfs als zeer gebrekkig. De drie onveiligste tunnels bevinden zich, volgens de onderzoekers, in Oostenrijk/Slovenië en Groot-Brittannië. Het gaat om de Loibltunnel op de grens tussen Oostenrijk en Slovenië en de Britse Blackwall Tunnel North en Blackwall Tunnel South.

Drie tunnels kregen het predikaat erg goed, waaronder de Mont-Blanctunnel. In deze doorgang kwamen door een ongeval in 1999 zeker 39 personen om het leven. De tunnel wordt dit jaar geleidelijk weer opengesteld voor het verkeer.

In de lijst komen geen Italiaanse tunnels voor. De Italiaanse autoriteiten weigeren mee te werken aan de test.

De ANWB vindt dat weggebruikers zich beter moeten voorbereiden op het rijden door tunnels in het buitenland. Zwitsers onderzoek wijst uit dat het aantal slachtoffers door brand en rookontwikkeling na een ongeval lager kan zijn als automobilisten weten hoe men bij pech of ongeval in een tunnel moet handelen om het persoonlijke risico zo klein mogelijk te houden. Op de website heeft de ANWB een lijst met tunneltips voor weggebruikers opgenomen.

De ANWB en zijn zusterclubs hebben de tunnelbeheerders gewezen op de noodzaak de informatie aan gebruikers te verbeteren, de vluchtwegen duidelijk te markeren, te verplichten tot een veilige afstand tussen voertuigen en opstoppingen en files te voorkomen. De Nederlandse overheid werkt al aan verbeteringen.

In een Europees onderzoek naar de veiligheid van dertig tunnels in elf landen is gekeken naar de veiligheidsaspecten van die tunnels zoals het tunnelsysteem, het toezicht en veiligheidsmaatregelen. Tevens is voor elke tunnel bepaald hoe hoog het risico is door de verkeersdrukte, de doorstroming van het verkeer, het aantal vrachtauto’s en het aantal gevaarlijke transporten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer