Stichting: ondanks nieuwe regering krimp Schiphol definitief
Ondanks dat de nieuwe minister van Infrastructuur Barry Madlener zo’n 10.000 vluchten meer wil toestaan op Schiphol dan zijn voorganger, ziet Stichting SchipholWatch de plannen als goed nieuws. „Want dat betekent dat ondanks de wisseling van regering, krimp van Schiphol nu toch een optie is”, zegt voorzitter Alfred Blokhuizen. „Dat is het tientallen jaren niet geweest. De koerswijziging is definitief ingezet.”
Blokhuizen haalt in herinnering dat „vijf jaar geleden nog een groei naar 580.000 vluchten gepland stond”. „Dat is nu definitief van de baan.” De stichting die zich inzet tegen verdere groei van de luchtvaart in Nederland stelt er wel gelijk achteraan dat het „bij lange na niet genoeg is”. Maar SchipholWatch had ook niet verwacht dat de politiek omwonenden zou beschermen in hun recht op een goede leefomgeving. „Dat moeten we helaas maar uitvechten via de rechter.”
Ook de Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) stelt dat omwonenden, „zo’n 1,5 miljoen mensen, voor hun toekomst niet hoeven te vertrouwen op politiek Den Haag, maar in de rechter”. Jan Boomhouwer verwijst namens de stichting naar het „fantastische vonnis” dat er ligt, waarin de rechter stelde dat de Staat meer moet doen voor de rechten van omwonenden. Het is nog wachten op het hoger beroep dat de Staat aantekende, maar Boomhouwer kijkt dat met vertrouwen tegemoet. „Dan kan het gerechtshof hen hopelijk opnieuw de les lezen.”
Verder noemt RBV de gang van zaken „een treurig schouwspel”. Boomhouwer stelt dat „eerst de Schipholbaas, en nu ook de minister weer in een hok van de airlines is geduwd”. Die willen „elke vlucht die ze hebben behouden, geen centimeter toegeven”, aldus Boomhouwer.
Madlener legt het plan bij de Europese Commissie voor om vanaf november 2025 waarschijnlijk maximaal 475.000 tot 485.000 vluchten per jaar toe te staan. Op basis van „meer gedetailleerde informatie” uit de sector zou het effect van sommige maatregelen groter zijn dan eerder gedacht, en dus kon het plafond iets omhoog.
De gemeente Amsterdam, voor 20 procent aandeelhouder van Schiphol, kan zich voorstellen dat dit „een enorme teleurstelling is voor omwonenden en dat zij hier letterlijk wakker van liggen”, aldus wethouder Hester van Buren. „Een verdere afzwakking van de krimp van het aantal vliegbewegingen is niet in het belang van de omwonenden van Schiphol en het klimaat.” Van Buren wil snel in gesprek met het kabinet.
Voor de gemeente Haarlemmermeer was krimp „nooit een doel op zich”, aldus een woordvoerder namens wethouder El Idrissi. „Wij willen schoner, stiller en zuiniger en we zijn voor een aaneengesloten periode van rust in de nacht. Het gaat ons daarbij echt om het verbeteren van de balans tussen de gezonde leefomgeving en de duurzame economie.”