Binnenland

Drie ton subsidie voor superbus

De overheid geeft 300.000 euro subsidie voor de ontwikkeling van een superbus die 250 kilometer per uur kan rijden. De bus is een project van oud-astronaut Wubbo Ockels, nu hoogleraar aan de Technische Universiteit Delft.

ANP
4 March 2005 21:16Gewijzigd op 14 November 2020 02:18

Ockels opperde onlangs de superbus in te zetten in plaats van de Zuiderzeelijn aan te leggen. Dit is de beoogde snelle spoorverbinding tussen Amsterdam en Groningen. Het grote voordeel is volgens hem dat er geen dure infrastructuur hoeft te worden aangelegd voor de bus.

De ministeries van Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat stellen beide 150.000 euro beschikbaar voor het project, aldus een woordvoerster van Economische Zaken gisteren. Met de subsidie wil de overheid de innovatiekracht van Nederland versterken. Bovendien zou de bus een goede reclame zijn voor de Nederlandse industrie.

Met de subsidie wil de TU Delft onderzoeken of de superbus de bestaande vervoermiddelen goed aanvult. Ook het rijcomfort en de veiligheid worden onderzocht.

De bus wordt aangedreven door een elektromotor. Over grote afstanden moet hij in goedkoop aan te leggen betonnen bakken gaan rijden. Eenmaal bij de bestemming aangekomen, kan de bus zich bij het gewone verkeer voegen. Ockels wil het voertuig uitrusten met een speciale radar die een paar honderd meter vooruit kijkt. Zo kan de bus bij gevaar tijdig remmen.

Als de voorstudie is afgerond, wil de TU Delft samen met bijvoorbeeld de overheid of particuliere bedrijven een proefmodel bouwen. Dat moet bij de opening van de Olympische Spelen in Peking aan het publiek worden getoond. China is een belangrijke potentiële markt voor de superbus, aldus de TU Delft.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer