De Bijenkorf blijft last houden van voorzichtige shoppers
Consumenten bleven vorig jaar terughoudend met uitgaven bij de Bijenkorf. In een markt die gekenmerkt werd door inflatie en hogere kosten voor levensonderhoud zag de Nederlandse warenhuisketen zijn jaarverkoop licht teruglopen.
De keten profiteerde er van dat alle coronarestricties helemaal achter de rug waren. „Zoals voorzien trokken de bezoekersaantallen in de winkels weer aan.” Maar dat leidde dus niet tot een toename van de omzet. „De consument bleef in 2023 nog voorzichtig in koopgedrag, wat resulteerde in een lichte omzetdaling”, aldus de keten.
De Bijenkorf zag zich eerder al genoodzaakt tot kostenbesparingen. In oktober vorig jaar werd bekend dat de keten tientallen banen zou schrappen op het hoofdkantoor. Mede dankzij die ingreep lukte het wel om het resultaat te verbeteren. Gecorrigeerd voor onder meer belastingen ging bijna 7 miljoen euro winst in de boeken in het voorbije boekjaar. Over het voorgaande jaar werd nog een resultaat van 2,8 miljoen euro gemeld.
Volgens de Bijenkorf is de winstgroei ook te danken aan investeringen in de winkels, onder andere met de start van de volledige vernieuwing van de herenafdeling van de Bijenkorf Amsterdam en een uitbreiding van het assortiment. De keten wijst verder op initiatieven als filmavonden op het winkeldak in Amsterdam en een speciaal beautyweekend met livestreams vanuit de winkel in Utrecht.
Uiteindelijk leverde dit alles een „bescheiden winst” op, zegt de keten. Door alle genomen maatregelen zou er een „fundament voor verdere groei” zijn gelegd. De Bijenkorf verwacht voor 2024 daarbij een geleidelijk herstel van de retailmarkt. Dat zou de verkopen marktbreed ten goede moeten komen.