Kampeerspecialisten van Europa
In de Spaanse hitte rijdt een Renault 4. In de auto bevinden zich Ed van Reine, zijn vrouw, hun twee kinderen en een tent die schreeuwt om opgezet te worden. Dan doemt het langverwachte bord ”Camping” op. Blij gaat het avontuurlijke onderwijzersgezin uit Andelst het aangegeven pad op. Na een paar honderd meter staat er weer een bord: ”Vol”. Het wordt de aanleiding voor de oprichting van kampeerorganisatie ACSI, die nu een van de grootste van Europa is.
Zetten, veertig jaar later. In een schitterend pand aan de Wageningsestraat kijkt een van de vier inzittenden van de Renault 4 als directeur terug op het begin van het bedrijf. Ramon van Reine: „Mijn ouders hadden begin jaren ’60 al heel wat van Europa gezien tijdens hun trektochten met auto en tent. Ze hadden echter nog nooit meegemaakt dat een camping die ze wilden bezoeken vol was. De ervaring zette mijn vader aan het denken: Zou er behoefte zijn aan een reserveringsgids met gegevens over Europese campings?”
De vraag leidde in 1965 tot de oprichting van ACSI, Auto Camper Service International. „Een organisatie voor kampeerders die internationaal met de auto op vakantie gaan”, licht Van Reine toe. Een jaar later verscheen de eerste gids van de jonge club. „Stencils met daarop een beschrijving van 55 campings, die door mijn vader en twee mede-onderwijzers waren geïnspecteerd. Het boekwerkje werd voor 1 gulden verkocht.”
Echt winstgevend was de gids de eerste jaren niet. Tot een campingbaas Ed van Reine vroeg wat het kostte om een advertentie te plaatsen. „Op dat moment viel het kwartje. In de jaren erna bezochten steeds meer inspecteurs steeds meer campings, werd de gids beter en dikker en schoot de oplage omhoog.”
Behalve inspecteren en redigeren ging Ed van Reine ook reizen organiseren. Hij stelde trips samen voor allerlei magazines en doelgroepen. „Het grote nadeel van die touroperatingactiviteiten was de afhankelijkheid van anderen. Het is diverse malen voorgekomen dat een organisatie na enige tijd bedankte voor bewezen diensten of onredelijke eisen ging stellen”, vertelt zoon Ramon.
In de jaren ’80 volgde dan ook een ingrijpend besluit: de jonge kampeerorganisatie nam alles in eigen hand. Dat had vergaande gevolgen voor de touroperating- én de publicatietak van de organisatie. Zo werd ACSI in 1982 zelfstandig uitgever. In 1985 ging het Zettense bedrijf zelf caravan- en camperrally’s samenstellen, „groepsreizen voor mensen met auto en caravan in de mooiste delen van Europa, onder begeleiding van rally-echtparen aan de hand van een gedetailleerd routeboek.” En in 2002 startte ACSI de site suncamp.nl, waarop surfers uit verschillende Europese landen plaatsen en accommodaties op „zorgvuldig geselecteerde” campings kunnen boeken.
Tegenwoordig behoort ACSI, samen met het Duitse ADAC en de ANWB, tot de grootste kampeerspecialisten van Europa. Van Reine noemt enkele punten waarop hij zich van zijn concurrenten onderscheidt. „Onze gids biedt de meeste campings en de meeste informatie. Onze 300 inspecteurs bezoeken de locaties elk jaar. Wij hebben de beste deelkaarten en als enige een telefonische informatieservice, waarbij kampeerders voor meer informatie met de desbetreffende campinginspecteur kunnen bellen.”
Van Reine ziet de toekomst zonnig in. „Anders dan de ANWB geloof ik niet dat de papieren gids zijn tijd heeft gehad. Mensen willen in de auto een boek op schoot en geen laptop. Dat blijkt ook wel uit onze jaarcijfers. We groeien zo sterk dat we moeten verhuizen uit ons te krappe kantoor.”
Hoewel het afscheid van het pand waarin zijn vader jaren heeft gewerkt pijn doet, is de stap noodzakelijk. „Polen en Hongarije roepen om ontdekt te worden. Internet en moderne navigatiesystemen bieden kansen. Ik zie nog zo veel groei- en ontwikkelingsmogelijkheden.”
Meer informatie: ACSI, tel. 0488-452055 en www.acsi.nl.
Fonds
Het dunne boekje van 1 gulden uit 1965 heeft inmiddels heel wat broertjes en zusjes gekregen. Anno 2005 geeft ACSI de volgende campinggidsen uit: Europa (8200 campings; 18,95 euro), Frankrijk (2250 campings; 13,95 euro), Zuid-Europa (2100 campings; 13,95 euro), Benelux (950 campings; 7,95 euro). Alle vier de publicaties zijn ook als cd-rom beschikbaar. Die bevat als extra een routeplanner, meer foto’s en nog meer kaarten. Sinds vorig jaar zit er een ”CampingCardgids” in het assortiment. Het boekje bevat een kortingspas, waarmee kampeerders in het laagseizoen voor 9,50, 11,50 of 13,50 euro kunnen overnachten op een van de 650 vermelde campings. Op de website www.eurocampings.net is bijna alle informatie van gidsen en cd-roms terug te vinden.