Binnenland

ProRail: Extra mensen om wissels ijsvrij te maken

De spoorbeheerder ProRail heeft vijftig tot zestig extra mensen paraat die bij bevriezing van wissels gelijk in actie kunnen komen. In totaal 150 tot 160 mensen staan klaar om bij bevriezing de wissels met branders en hamers zo snel mogelijk ijsvrij te krijgen.

ANP
3 March 2005 16:47Gewijzigd op 14 November 2020 02:17

Donderdag kampte ProRail met een flink aantal bevroren wissels. Dat schopte op een aantal plaatsen het treinverkeer in de war. In de nacht van donderdag op vrijdag wordt strenge vorst verwacht. De spoorbeheerder voorziet wederom problemen. Door de lage temperaturen kan de sneeuw aan de wissels vastvriezen.

De wissels op het Nederlands kernnet zijn wel verwarmd, maar bij strenge vorst en zware sneeuwval helpt dat niet altijd. Als een wissel een storing vertoont, komt ProRail dat direct te weten. De spoorbeheerder kan vervolgens werknemers inschakelen.

Zij zijn thuis oproepbaar, dus ze kunnen ook midden in de nacht aan de slag. Als ze eenmaal bij de wissel zijn aangekomen, kunnen ze deze vrij snel met behulp van onder meer branders en hamers ijsvrij maken. Een van de grootste problemen waar ProRail op stuit is de drukte op de weg. Het kan lang duren voordat de werknemers een wissel hebben bereikt.

Het is volgens een woordvoerder van ProRail onmogelijk om alle 6000 verwarmde wissels permanent in de gaten te houden om bevriezing te voorkomen. „Je kan niet overal een mannetje neerzetten".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer