Economie

Beurzen New York eindigen fors hoger, Starbucks schiet omhoog

De aandelenbeurzen in New York zijn met aanzienlijke winsten gesloten. Bij beleggers overheerste optimisme over afkoelende inflatie. Cijfers over de prijzen die fabrikanten in de Verenigde Staten vragen wezen op minder sterke prijsstijgingen. Ook was er veel aandacht voor koffieketen Starbucks, die bijna een kwart meer waard werd op de beurs na de aankondiging van een nieuwe topman.

ANP
13 August 2024 22:19Gewijzigd op 13 August 2024 22:30

De producentenprijzen in de VS stegen vorige maand minder hard dan economen hadden verwacht. Beleggers zien daarin tekenen dat de inflatie daalt, waardoor de Federal Reserve nog meer bewijs heeft dat het tijd is de rente te verlagen. Woensdag verschijnen nieuwe cijfers over de inflatie in ’s werelds grootste economie.

De S&P 500 won 1,7 procent tot 5434,43 punten. De Dow-Jonesindex steeg 1 procent tot 39.765,64 punten en de door techbedrijven gedomineerde Nasdaq eindigde 2,4 procent hoger op 17.187,61 punten.

Starbucks won 24,5 procent aan beurswaarde. Het bedrijf stelde Brian Niccol aan als nieuwe topman, die daarmee Laxman Narasimhan vervangt. Onder Narasimhan slaagde de koffieketen er niet in problemen met dalende verkoopcijfers het hoofd te bieden. Na tijden van sterke prijsstijgingen laten meer consumenten de geprijsde koffie vaker links liggen en ook de economische tegenspoed in China speelt Starbucks parten. Niccol komt over van restaurantketen Chipotle, waar hij zorgde voor een ommekeer na moeizame jaren.

Google-moederbedrijf Alphabet sloot 1,2 procent hoger. Het techconcern presenteerde zijn nieuwe smartphones en smartwatches, die vol nieuwe AI-toepassingen zitten. Dat helpt Google mogelijk om marktaandeel te winnen op de markt voor hardware en biedt mogelijkheden om geld te verdienen aan nieuwe toepassingen van kunstmatige intelligentie.

Biotechnologiebedrijf Illumina gaf een strategie-update die beleggers tegenviel. Het in genetisch onderzoek gespecialiseerde bedrijf mikt op een stijging van de winst per aandeel met 10 procent in de komende drie jaar, maar volgens analisten stelde dat vooruitzicht ietwat teleur. Illumina verloor bijna 4 procent.

BuzzFeed werd bijna 26 procent meer waard. Het mediabedrijf wist het nettoverlies afgelopen kwartaal flink terug te dringen.

De euro won zo’n 0,2 procent ten opzichte van de dollar en was 1,0997 dollar waard. Een vat Amerikaanse olie kostte 2 procent minder op 78,46 dollar. Brentolie werd 1,8 procent goedkoper op 80,79 dollar per vat.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer