Doorstart Sabena na Europees fiat in zicht
De doorstart van de deze week failliet verklaarde Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena is gisteren een stap dichterbij gekomen. De Europese Commissie gaf de Belgische regering namelijk toestemming een overbruggingskrediet van 125 miljoen euro (275 miljoen gulden) te verstrekken voor een nieuw bedrijf, gebaseerd op Sabenadochter DAT.
Over die Europese toestemming bestond aanvankelijk twijfel. De Commissie was eerder wel akkoord gegaan met een krediet voor Sabena, maar het was de vraag of dat doorgeschoven mocht worden naar DAT. Maar na spoedberaad, waarbij ook commissievoorzitter Prodi actief was betrokken, werd gisteren het licht op groen gezet.
Er geldt wel een aantal strikte voorwaarden om te voorkomen dat er sprake is van verboden staatssteun. Zo mag het krediet alleen tegen marktrente worden verleend en moet het uiterlijk in februari worden terugbetaald.
De Belgische regering wist eerder deze week al een aantal grote Belgische bedrijven, banken en regionale overheden zover te krijgen dat ze 200 miljoen euro op tafel leggen voor een nieuwe Belgische luchtvaartmaatschappij.
De vakbonden hebben gisteren een nieuwe CAO voor DAT getekend. Die zal ook gelden voor ex-Sabena-werknemers die bij het nieuwe bedrijf aan de slag gaan. Zij zullen daarbij in sommige gevallen 35 procent loon moeten inleveren.
Een officiële naam voor de nieuwe luchtvaartmaatschappij is er nog niet, maar volgens geruchten zou het nieuwe bedrijf Air Belgium gaan heten. Er zullen 2000 tot 2500 personen aan de slag kunnen. Wanneer het bedrijf van start gaat is nog niet duidelijk.
Bij het oorspronkelijke Sabena werkten –exclusief de dochterondernemingen, die buiten het faillissement zijn gebleven– 7600 mensen. Zo’n 5000 komen er dus op straat. Het ex-personeel van Sabena is niet te spreken over het sociale plan dat hun wordt geboden. Uit protest bezetten ze donderdag de hele dag vliegveld Zaventem, de thuisbasis van Sabena.
Ook vanochtend vonden er blokkades plaats. Die werden tegen 13.00 uur opgeheven, nadat touroperators en andere luchtvaartmaatschappijen op Zaventem ze via de rechter hadden laten verbieden.
Het ex-Sabena-personeel heeft aangekondigd morgen een grote protestdemonstratie te zullen houden in Brussel.
Canada
Een andere laagvlieger in deze barre tijden, Canada 3000, is gisteren abrupt gestopt met vliegen, wegens grote financiële problemen. Daardoor zijn duizenden passagiers gestrand. Canada 3000, de op een na grootste luchtvaartmaatschappij in Canada, kreeg donderdag van de rechter dertig dagen bescherming tegen schuldeisers om aan een reorganisatie te kunnen werken. De maatschappij toonde zich toen vrij optimistisch over de toekomst, maar enkele uren later liet het bedrijf weten de activiteiten te staken. Een reden werd niet opgegeven.
De problemen van Canada 3000 hebben voor een deel te maken met de overname van de kleinere concurrent Royal Aviation. Het inzakken van de luchtvaart door de terreuraanslagen in de Verenigde Staten gaf de maatschappij de nekslag. Een plan om 1500 van de 4400 banen te schrappen liep stuk op verzet van de vakbonden.
Canada 3000 begon in 1988 als chartermaatschappij. Het bedrijf heeft meer dan veertig vliegtuigen en vervoerde daarmee jaarlijks ruim vijf miljoen passagiers binnen Canada en naar bestemmingen in Europa en het Caraïbisch gebied. Verreweg de grootste Canadese luchtvaartmaatschappij is Air Canada.