Topman Ahold: grote prijsstijgingen supermarkt voorlopig voorbij
De grote prijsstijgingen in de supermarkten zijn voorlopig voorbij, verwacht topman Frans Muller van Ahold Delhaize. Het moederbedrijf van Albert Heijn, bol, Etos en Gall & Gall heeft wel moeten sleutelen aan de techniek van de zelfscankassa’s om het toenemende aantal winkeldiefstallen tegen te gaan. Ook het toezicht in de winkels is verbeterd.
Supermarkten hebben door de stijgende prijzen in de winkels steeds vaker last van diefstal. Concurrent Jumbo zag daardoor zelfs vorig jaar de gehele winst bijna verdampen. Muller wil niet zeggen hoeveel verlies Ahold Delhaize heeft geleden door winkeldiefstal, maar bevestigt dat het concern maatregelen heeft getroffen. „De manier waarop we kijken naar onze zelfscankassa’s, de techniek en het toezicht, hebben we verbeterd.”
Muller ziet na een lange periode van prijsstijgingen eindelijk herstel. „We hebben een enorme klap gekregen door de inflatie en de stijgende energie- en grondstofprijzen. Onze grootste zorg is nu dat we de huishoudbudgetten, die nog steeds zowel in Europa als Amerika sterk onder druk staan, ondersteunen met onze huismerken, onze promoties, en door afspraken met onze leveranciers”.
De prijzen in de winkels kunnen per categorie nog wel verschillen, zegt Muller. „De uien en aardappelen worden steeds duurder, vanwege de matige oogsten. Hetzelfde geldt voor cacao en olijfolie. Maar zuivel wordt bijvoorbeeld weer goedkoper.”
Ahold investeert steeds meer in eigen huismerken. „Onze Prijsfavorieten doen het erg goed. Dat zijn er inmiddels tweeduizend en zij dragen sterk bij aan de groei”. Ook is het concern bezig de kosten omlaag te brengen. Dit jaar wil Ahold een miljard euro bezuinigen.
Ahold doet het vooral online goed met de verkoop van kruidenierswaren. Zowel in de VS als Europa groeide de omzet met dubbele cijfers. Webwinkel bol groeit ook, maar niet zo snel, stelt Muller: „Bol doet het goed, maar we merken daar ook dat de huishoudbudgetten meer onder druk staan. Bol wint nog steeds aan aandeel, maar in een markt die langzamer groeit.”
Een woordvoerster van keten Albert Heijn laat weten dat de technische verbeteringen en het scherpere toezicht op de zelfscankassa’s al eerder in gang werden gezet. „We zien ook geen toename qua diefstal in combinatie met zelfscan. Diefstal op zich is niet nieuw en daar hebben we de laatste jaren al tal van maatregelen voor genomen. Wel zien we een toename van agressie in de winkels.”