Spotify ziet winst, omzet en aantal abonnees groeien
Muziekstreamingdienst Spotify heeft in het tweede kwartaal van dit jaar het aantal abonnees, de omzet en de winst zien stijgen, maakte het bedrijf bekend. Het concern behaalde een recordwinst van 266 miljoen euro, terwijl de omzet met een vijfde groeide tot 3,8 miljard euro.
De Zweedse onderneming telt nu 626 miljoen mensen die maandelijks van de dienst gebruikmaken. Dat zijn er 14 procent meer dan een jaar geleden. Het aantal luisteraars is wel iets beneden de eigen verwachting van Spotify. Het bedrijf ging eerder uit van een stijging van het aantal gebruikers tot 631 miljoen. Het aantal gebruikers met een premium-abonnement groeide op jaarbasis met 12 procent tot 246 miljoen.
De winstgroei van het bedrijf kwam gedeeltelijk door kostenverlagingen, nadat er vorig jaar opnieuw een grote reorganisatie werd doorgevoerd. Ook werd het budget voor marketingactiviteiten teruggeschroefd.
Spotify kondigde in december een ontslagronde aan, waarbij afscheid werd genomen van zo’n 17 procent van het wereldwijde personeelsbestand. Dat kwam neer op ongeveer 1500 arbeidsplaatsen. Eerder in 2023 schrapte Spotify al zo’n achthonderd banen.