CSM: Lagere winst bij gelijke omzet
CSM heeft vorig jaar een nettowinst gerealiseerd van 120,1 miljoen euro. Dat is 12,2 procent minder dan in 2003. De omzet bleef nagenoeg gelijk op 3,47 miljard euro. Dat heeft het voedingsmiddelen-
bedrijf woensdag bekendgemaakt.
De maatregelen die het bedrijf heeft genomen naar aanleiding van het „teleurstellende” halfjaarresultaat hebben in de laatste maanden van 2004 geleid tot „een opgaande lijn”, stelt CSM vast. Het is echter te vroeg om te spreken van „een duidelijke verbetering van de winstgevendheid.”
CSM stelt voor 2005 een „aanzienlijk” lager bedrijfsresultaat in het vooruitzicht. De oorzaak is de verkoop van de zoetwarendivisie. De daling zal slechts gedeeltelijk worden gecompenseerd door lagere rentelasten. Een winstprognose geeft het concern niet.
CSM verkocht zijn zoetwarendivisie, met snoepmerken zoals RedBand, King en Sportlife, voor 850 miljoen euro aan investeringsmaatschappij CVC Capital Partners. De verkoop is effectief per 7 maart.
De onderneming ziet meer heil in een toekomst als fabrikant en leverancier van bakkerijproducten en voedingsingrediënten. De voornaamste activiteiten zijn ondergebracht bij twee divisies Bakery, een Europese en een Noord-Amerikaanse.
Beide divisies stonden vorig jaar onder druk, waarbij 2004 voor de Europese naar eigen zeggen de moeilijkste ooit was. Vooral door hevige concurrentie daalde het bedrijfsresultaat met 26,1 procent naar 65,4 miljoen euro bij een licht hogere omzet van 1,15 miljard euro.
Ook in de Verenigde Staten daalde het Bakery-bedrijfsresultaat, met 1,9 procent naar 55,7 miljoen euro. Hier speelde vooral de zwakke dollar parten. De omzet nam af van 1,07 miljard euro naar 1,05 miljard euro.
CSM verwacht voor beide divisies een beperkte verbetering in 2005.