Caravans niet gehinderd door economische tegenwind
Economische tegenwind of niet, Nederlanders blijven geld uitgeven aan kamperen. In 2001 zijn bijna 32.000 nieuwe caravans en kampeerauto’s gekocht. Dat is een stijging van 1,4 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, zo maakte de RAI Vereniging dinsdag bekend.
De afzet van toercaravans, vouwwagens, stacaravans en kampeerauto’s groeide afgelopen jaar door, terwijl de vraag naar de rest van de duurzame consumptiegoederen stagneerde. Het afgelopen jaar is voor bijna 2 miljard euro uitgegeven aan kampeervakanties. Per persoon is dat een bedrag van 300 euro.
„Kamperen zit een beetje in onze genen”, verklaart voorzitter van de RAI afdeling caravans B. de Winkel de populariteit van caravans in Nederland. „Eenderde van de Nederlanders trekt er jaarlijks op uit voor een vakantie met de caravan of kampeerauto.” In andere landen gebeurt dat veel minder. Volgens De Winkel gaan slechts één op de tien Belgen en één op de veertien Duitsers kamperen.
Vooral toercaravans zijn erg populair. Met een afzet van 23.000 stuks neemt Nederland 20 procent van de Europese markt voor zijn rekening. De verkoop van het aantal stacaravans groeide met 4 procent, de afzet van vouwwagens stabiliseerde.