Werkdruk grootste onderwijsprobleem
De stijging van de werkdruk is het grootste probleem in het onderwijs. Dat meldde de Onderwijsbond CNV dinsdagmorgen na inventarisatie van de klachten die de afgelopen twee maanden bij het ingestelde meldpunt binnenkwamen.
Mommen. Die afkorting staat bij de Onderwijsbond voor: misstanden in het onderwijs melden. Van de ingediende klachten heeft 47 procent betrekking op arbeid en werkdruk. „Personeel wordt steeds weer geconfronteerd met bijvoorbeeld de onmogelijkheid om zorgleerlingen te helpen, het voortdurende ontslag van ondersteunend personeel en conciërges en het weglekken van geld van de werkvloer naar bovenschools management”, stelt voorzitter Barth van de Onderwijsbond.
„Wie de grote hoeveelheid mom-meldingen afzet tegen het beleid van het kabinet, ziet keihard bevestigd dat we afstevenen op een gigantisch debacle. En wel met een grotere snelheid dan we al dachten.”
Barth stelt dat „de aandacht van de politiek voor de teloorgang van ons onderwijs echt een absoluut onaanvaardbaar niveau heeft bereikt.” Daarom kondigde de bond dinsdagmorgen de campagne ”Versterk de leerkracht van Nederland” aan.
„Dit kabinet schreeuwt van de daken dat Nederland een kenniseconomie moet worden, maar legt vervolgens niet de fundering die daarvoor onmisbaar is: goed en kwalitatief onderwijs. Zij sluit onder meer de ogen voor de dramatische tekorten aan leraren waarmee we worden geconfronteerd. Sterker, zij bezuinigt 1 miljard op de salarissen. Dit kabinet laat het onderwijs volledig zakken. Daarom gaat de Onderwijsbond CNV luidruchtig aan de bel trekken in Den Haag. Want het is echt één voor twaalf!”
Een kwart van de klachten valt in de categorie faciliteiten/materieel/bureaucratie en 22 procent heeft betrekking op onderwijsinhoud/zorg.