„Reiziger te veel vertraagd door nieuw spooronderhoud"
Consumentenorganisaties als ANWB en Rover willen dat spoorbeheerder ProRail afziet van zijn nieuwe manier van spooronderhoud. Uit een proef met het nieuwe systeem is gebleken dat de vertragingen van het treinverkeer „sterk" toenemen.
ProRail wil op werkdagen sporen overdag tijdelijk kunnen afsluiten voor het treinverkeer. Treinen kunnen in beide richtingen dan gebruik maken van één spoor. Ze moeten op drukke trajecten op elkaar wachten. De baanwerkers kunnen zo veilig hun inspectie uitvoeren of klein onderhoud doen.
De afgelopen maanden is dit nieuwe zogenoemde „onderhoudsrooster" getest op de trajecten Utrecht–Enschede en Utrecht–Hilversum. Locov, waarin consumentenorganisaties als ANWB, Rover en Cosumentenbond vertegenwoordigd zijn, meldde maandag dat de reistijden in de proef langer werden.
In de test reden tevens minder treinen. Reizigers missen door de vertragingen en de aangepaste dienstregeling aansluitingen met andere treinen of moeten extra overstappen. „De kwaliteit van het vervoer per spoor gaat flink achteruit, zeker wanneer de maatregel op landelijke schaal wordt ingevoerd. Vooral de betrouwbaarheid en de voorspelbaarheid van het vervoer zijn in het geding”, waarschuwt Locov.
ProRail moet het onderhoud aan het spoor anders aanpakken vanwege de strikte arboregels. Ook heeft de organisatie zich voorgenomen het klein onderhoud wat efficiënter te doen.