Winstverdubbeling voor ‘oranje’ TPG
Het nettoresultaat van post- en logistiekbedrijf TPG is in 2004 meer dan verdubbeld tot een bedrag van 667 miljoen euro. De winstmarges verbeterden bij alle bedrijfsonderdelen.
Dat bleek maandagmorgen tijdens de presentatie van de jaarcijfers. TPG had voor de bijeenkomst een hangar afgehuurd op Schiphol-Oost. Hoewel het concern vorige maand al bekendmaakte vanaf 2006 alle activiteiten onder het merk TNT uit te voeren, wilde TPG dat feit nogmaals onder de aandacht brengen. Het voormalige staatspostbedrijf krijgt oranje als huiskleur mee.
Vanbinnen was de hangar versierd met diverse oranje franje, compleet met truck en bestelbus. Buiten pronkte een Boeing-transportvliegtuig van TNT. Bestuursvoorzitter P. Bakker: „We wilden een vliegtuig laten zien en dat kan nu eenmaal niet bij het Hilton Hotel in Amsterdam.”
De Nederlandse postactiviteiten zullen de belangrijkste verandering ondergaan als de kleur oranje in het straatbeeld verschijnt. De operatie zal drie tot vijf jaar in beslag nemen en loopt gelijk met de reguliere vervanging van rode auto’s en bestelbusjes.
Bakker toonde zich tevreden over de cijfers. „In 2004 hebben wij niet alleen de hoogste nettowinst ooit gerealiseerd, maar hebben wij ook aanzienlijke vorderingen gemaakt op weg naar een mooie toekomst onder de sterke merknaam TNT.”
De omzet van TPG groeide in 2004 met 6,5 procent tot een bedrag van 12,6 miljard euro. Vooral het vierde kwartaal droeg hieraan bij. De opbrengsten groeiden in deze periode met 13,5 procent tot 3,6 miljard euro.
Hoewel de opbrengsten onder druk staan, blijft het onderdeel Post de winstgevendste divisie van het concern. Bij Post daalde de omzet in 2004 met 0,4 procent tot 3,9 miljard euro. Extra werkdagen voorkwamen een grotere daling.
Vergeleken met 2000 bezorgde TPG vorig jaar 400 miljoen poststukken minder. Zo stuurden bedrijven 5,5 procent minder geadresseerd reclamedrukwerk naar hun relaties. Volgens TPG stappen bedrijven over naar andere mediavormen of laten ze de reclame-uiting simpelweg achterwege om kosten te besparen.
De kwaliteit van de bezorging steeg volgens TPG naar een recordniveau. Van alle poststukken werd 96,5 procent binnen 24 uur bezorgd. Bestuursvoorzitter Bakker gaf vanmorgen een compliment aan de 60.000 mensen in Nederland „die ondanks organisatorische veranderingen de kwaliteit van de bezorging hebben weten te verhogen.”
De expresactiviteiten groeiden met 10,5 procent tot 4,7 miljard euro. De omzet steeg het snelst in Oost-Europa, China en het Midden-Oosten. Doordat er sterk op de kosten was gelet, kwam de winstmarge in het vierde kwartaal bij dit onderdeel uit op 10 procent. Daarmee werd de doelstelling voor 2007 bereikt.
De omzetgroei van 9,3 procent tot 4,1 miljard euro bij het onderdeel Logistiek dankt TPG vooral aan de overname van de Zweedse expediteur Wilson. Op eigen kracht stegen de opbrengsten slechts 3,7 procent. In Frankrijk en Italië was zelfs sprake van een omzetdaling.
Volgens TPG gaat de eenwording van de Europese postmarkt steeds verder. Zo heeft het concern een bod gedaan op het nationale postbedrijf van Denemarken. In 2005 verwacht Bakker voor het eerst meer volume te winnen in het buitenland dan het verliest aan concurrenten zoals Sandd en Selekt Mail in Nederland.
Om de groei bij Express en Logistiek op te vangen zal het bedrijf investeren in de distributiecentra in Duiven en het Belgische Luik. Dit jaar zal dankzij Wilson de omzet van Logistiek naar verwachting stijgen met 15 tot 20 procent.
Met een kasstroom van 1 miljard euro is er volgens TPG voldoende ruimte voor een hogere dividenduitkering. Aandeelhouders ontvangen 57 eurocent vergeleken met 48 eurocent een jaar eerder.