Bestuurder zware elektrische bus mag langer met B-rijbewijs rijden
Bestuurders van zware elektrische bestelbussen mogen een jaar langer doorrijden met een B-rijbewijs, meldt demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur). Vanaf 1 juli zouden zij een C-rijbewijs voor vrachtwagens nodig hebben, maar Harbers wil de huidige gedoogsituatie met een jaar verlengen. Daarna komt Brussel waarschijnlijk met toereikende wetgeving voor de zwaardere voertuigen. Het gaat alleen om bestuurders die vóór 1 oktober vorig jaar een zware bestelbus hebben gekocht.
Het ministerie wil het gebruik van elektrische bestelbussen stimuleren, omdat die beter zijn voor het klimaat en vooral in binnensteden minder luchtverontreiniging veroorzaken. Maar vanwege de accu’s zijn bussen van vergelijkbare grootte vaak zwaarder dan benzinebussen. „Als je investeert in een duurzaam zero-emissie bedrijfsvoertuig wil je niet eerst nog allerlei omwegen moeten nemen voordat je de weg op kunt”, zegt Harbers. „Voor ondernemers die al hebben geïnvesteerd, zijn deze drempels lang boven de markt blijven hangen.”
Eind vorig jaar kondigde Harbers al een einde van de gedoogperiode aan, met kritiek van organisaties als VNO-NCW en Transport & Logistiek Nederland (TLN) als gevolg. Die vonden dat de gedoogregeling te snel werd afgebouwd.