Onderzoek: minder dan helft Nederlanders geïnteresseerd in nieuws
De interesse in nieuws onder Nederlanders is het afgelopen jaar gedaald tot 49 procent. In coronajaar 2021 was dat nog 64 procent en in 2023 kwam het uit op 51 procent. Dit blijkt uit het Digital News Report (DNR) dat het Reuters Institute for the Study of Journalism jaarlijks in Nederland publiceert in samenwerking met het Commissariaat voor de Media (CvdM).
Naast de 49 procent die geïnteresseerd is in nieuws, geeft 13 procent van de ondervraagden aan helemaal niet geïnteresseerd te zijn. Verder zegt 37 procent enigszins geïnteresseerd te zijn in nieuws. De interesse in nieuws daalt vooral onder jongeren. In 2023 was 44 procent van de 18- tot 34-jarigen nog geïnteresseerd in nieuws, terwijl dit in 2024 is gedaald tot 33 procent. Daarnaast is gevraagd of mensen soms tot vaak het nieuws helemaal mijden. In 2023 gaf 27 procent aan dit te doen, dit jaar komt het percentage uit op 30 procent.
Ook bij het vertrouwen in nieuws is onder Nederlanders een lichte daling te zien, van 57 procent dat vertrouwen had in het nieuws dat geconsumeerd werd in 2023 naar 54 procent in 2024. „Het vertrouwen in nieuws daalt, maar is in vergelijking met andere landen nog steeds hoog”, concludeert het CvdM wel in het rapport. „Ook de interesse in nieuws is in vergelijking met andere landen niet laag.”
Ondanks dat de interesse en het vertrouwen in nieuws verder afnemen, blijft er in Nederland wel veel vertrouwen in bekende grote nieuwsmerken als de NOS, RTL Nieuws, NU.nl, AD en de Volkskrant. De uitgedeelde cijfers per medium blijven ongeveer gelijk en onder de jongeren heeft negen op de tien nog vertrouwen in de merken.
Diezelfde jongeren geven desondanks aan dat sociale media de voornaamste bron zijn voor nieuwsconsumptie. „Het zou goed zijn als nieuwsmedia aansluiting vinden bij de nieuwsbehoeften van jongeren”, zegt het CvdM daarom. „Zijn waar jongeren zijn, en nieuwsaanbod bieden dat relevant is voor jongeren. In een informatieomgeving waar de hoeveelheid nieuws als vermoeiend wordt ervaren, is het een taak voor de journalistiek om zowel qua vorm en inhoud een connectie te maken met een nieuwe generatie nieuwsgebruikers.”