Binnenland

Inspectie houdt vliegtuigen op Twente Airport aan de grond

Middelgrote vliegtuigen mogen nog wel landen op Twente Airport, maar niet meer vertrekken vanaf de regionale luchthaven. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft Twente Airport een beperking opgelegd voor de zogeheten categorie C-toestellen. Zulke vliegtuigen mogen in Enschede pas weer opstijgen als naast de enige start-en-landingsbaan op de luchthaven extra asfalt is aangelegd, waarop ze een draai van 180 graden kunnen maken.

ANP
30 May 2024 15:56Gewijzigd op 30 May 2024 16:50

De inspectie legde Twente Airport die beperking op 11 april op. De beheerder van de luchthaven, die eigendom is van de provincie Overijssel en de gemeente Enschede, maakte dat pas deze week openbaar. Inmiddels wordt langs de baan gewerkt aan een oplossing. Het is de bedoeling dat uiterlijk komende maandag zogeheten ‘turn pads’ (draaipaden) zijn aangelegd.

„Het gaat simpel gezegd om extra asfalt aan de uiteinden van de baan”, aldus een woordvoerder van de gemeente Enschede. „Zo ontstaat een afgebakend gebied grenzend aan de landingsbaan, waar vliegtuigen veilig een bocht van 180 graden kunnen maken.” Volgens een woordvoerster van de ILT kan de beperking worden opgeheven zodra Twente Airport aan de eisen voldoet.

Het vliegveld beschikt over één start-en-landingsbaan van bijna 3 kilometer lang en 45 meter breed. Toen tijdens de coronacrisis enkele jumbojets op Twente Airport werden gestald, wees de ILT er al op dat voor zulke grote toestellen (categorie D en E) draaipaden nodig zijn. De aanleg daarvan zou 2,5 miljoen euro kosten, iets wat volgens het vliegveld niet rendabel was.

Nu gaat het om kleinere toestellen, waarvoor minder extra asfalt nodig is. De kosten bedragen maximaal 550.000 euro. Volgens Twente Airport zou er jaarlijks minstens 150.000 euro aan inkomsten wegvallen als ook de middelgrote toestellen (voor onder meer zaken- en recreatieve vluchten) niet meer kunnen komen. „Daarom hebben we besloten de ‘turn pads’ nu toch aan te leggen”, aldus een woordvoerster van de regionale luchthaven, waar ook vliegtuigen geparkeerd of ontmanteld worden.

Financieel staat Twente Airport er slecht voor en ook de komende jaren verwacht de beheerder forse verliezen. De provincie Overijssel hoopt op extra inkomsten via Defensie, dat de voormalige luchtmachtbasis in beeld heeft als mogelijke reserveluchthaven om jachtvliegtuigen als de F-35 te stationeren. Beide partijen zijn hierover in gesprek.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer