Europa bant agressieve verkooptactieken
Agressieve verkoopmethoden, zoals herhaaldelijk indringend opbellen, worden verboden in de hele Europese Unie. Het Europees Parlement heeft hiertoe donderdag een voorstel van de Europese Commissie aangenomen, in samenspraak met de EU–landen.
De regeling treft ook oneerlijke verkoopacties. Een winkelier mag bijvoorbeeld niet doen alsof een product slechts tijdelijk beschikbaar is, terwijl het gewoon in het normale aanbod zit. Ook valselijk beweren dat het product wordt aanbevolen, wordt in heel Europa verboden.
Het Europees Parlement heeft de verboden donderdag nog iets aangescherpt voor kinderreclame. Tv–spotjes of advertenties mogen kinderen niet langer rechtstreeks aanzetten om iets te kopen, bijvoorbeeld door de zin ’koop dit nu’. Een verbod op ’vraag je mama dit te kopen’ was al eerder in het voorstel opgenomen.
„Een prima regeling", reageerde CDA–europarlementariër Bert Doorn. Hij vindt het vooral goed dat de verkoopregels in heel Europa hetzelfde worden. „Het rare Duitse verbod op ’twee halen en één betalen’ verdwijnt dan gelukkig ook".
Onzeker is nog of de nieuwe Europese wet gevolgen heeft voor de Nederlandse praktijk. Veel hangt af van de Europese interpretatie van bepaalde termen, vermoedt Doorn. „Wat is bijvoorbeeld ’herhaaldelijk’ opbellen? In België is telemarketing geheel verboden, in Nederland niet".
De regeling heeft een lange voorgeschiedenis. De Europese Commissie publiceerde al in 2001 een eerste rapport over bescherming van consumenten tegen oneerlijke verkopers. In 2003 volgde een voorstel. In november 2004 stemden de ministers van Economische Zaken van de EU–landen ermee in, donderdag gevolgd door het Europees Parlement. Na wat formaliteiten kan het in werking treden.