Schiphol: verbeteringen noodzakelijk
Schiphol maakt zich niet langer zorgen over de gevolgen van de fusie tussen Air France en KLM. Het samengaan van de grootste klant van de luchthaven met de Franse maatschappij lijkt voorlopig alleen maar voordelen op te leveren. Wel benadrukte Schiphol–directeur G. Cerfontaine donderdag dat in ieder geval het bagagesysteem en de punctualiteit moeten verbeteren om de huidige concurrentiepositie vast te houden.
KLM en Air France richtten vorig jaar een nieuwe vervoerder op. De angst bestond dat veel vluchten van KLM richting Parijs zouden verdwijnen, de thuisbasis van de Fransen. Het afgelopen jaar heeft de nieuwe combinatie met haar partners, het zogenoemde SkyTeam, juist voor een forse groei op Schiphol gezorgd.
SkyTeam vervoerde 7,9 procent, ofwel 1,9 miljoen, meer passagiers vergeleken met 2003. „We hebben geen twijfel meer over de fusie", lichtte Cerfontaine toe. „We zijn blij dat Air France–KLM de komende drie jaar verdere groei verwacht".
Schiphol moet echter beter presteren om de concurrentie aan te kunnen. Dat geldt zeker nu Air France en KLM hun vluchten verdelen over Schiphol en de luchthaven van Parijs. Het bagagesysteem is een „geweldig punt van aandacht", zei Cerfontaine. „Door allerlei problemen met bijvoorbeeld de software en de mensen kan het beter. Ik ben nu ontevreden".
Het haperende bagagesysteem was eerder dit jaar een van de oorzaken van een bestuurscrisis bij Schiphol. Operationeel directeur M. van Lier Lels moest het veld ruimen, omdat de problemen met de bagageafhandeling maar niet werden opgelost. KLM wilde daarom niet langer met haar samenwerken. „De bestuurscrisis was buitengewoon naar voor iedereen. Ik heb het nu achter me gelaten. Ik wil er verder niks over zeggen", zei Cerfontaine.
Hij wilde wel kwijt dat Van Lier Lels bij haar vertrek anderhalf jaarsalaris inclusief bonussen heeft meegekregen. Ze verdiende over 2003 ruim 269.000 euro en kreeg bijna 165.000 euro aan bonussen. Inmiddels is er een tijdelijk opvolger voor Van Lier Lels aangesteld, de Amerikaan Alain Maca. „We werken nu plezierig samen met KLM", verklaarde Cerfontaine.
Niet alleen het bagagesysteem, ook het aantal vliegtuigen dat te laat vertrekt of arriveert, baart de Schiphol–topman zorgen. Uit cijfers van de Europese luchtvaartorganisatie bleek onlangs dat op Schiphol afgelopen jaar het aantal vertragingen is toegenomen. Volgens Cerfontaine heeft dat onder meer te maken met de langere taxitijden. Zo zijn vliegtuigen die van en naar de Polderbaan taxiën al snel een kwartier kwijt. Schiphol gaat binnenkort met KLM en Luchtverkeersleiding Nederland aan een oplossing werken.
Schiphol heeft het afgelopen jaar een nettoresultaat geboekt van 158 miljoen euro tegenover 191 miljoen een jaar eerder. Het vastgoed van Schiphol steeg minder in waarde dan in 2003. Als de waardeverandering van het vastgoed niet wordt meegerekend, zou de nettowinst zijn uitgekomen op 155 miljoen euro, vergeleken met 137 miljoen in 2003.
Schiphol verdiende meer aan de luchtvaartmaatschappijen, de horeca en de parkeerterreinen. De omzet steeg daardoor 3,2 procent tot 888 miljoen euro. De luchthaven verwerkte vorig jaar meer passagiers (6,5 procent) en vliegtuigen. De inkomsten uit de havengelden stegen van 466 miljoen naar 507 miljoen euro.
De directie van Schiphol verwacht voor 2005 een groei van het aantal passagiers van 4,5 tot 5 procent. Het vrachtvervoer zal ongeveer 5,5 procent toenemen. De winst na belasting (exclusief waardeveranderingen van het vastgoed) zal ongeveer gelijk zijn aan de 155 miljoen euro van afgelopen jaar.