Banken moeten van DNB klantendiscriminatie gerichter tegengaan
Nederlandse banken moeten meer doen om het discrimineren van klanten tegen te gaan. Dat concludeert De Nederlandsche Bank (DNB) na onderzoek. Veel banken hebben al maatregelen genomen, maar deze zijn veelal gericht op de eigen werkvloer en niet op het klantcontact.
DNB onderzocht welke maatregelen banken nemen om discriminatie tegen te gaan bij het naleven van de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft). Vanuit die wet zijn banken verplicht om klanten te onderzoeken op bepaalde risico’s, waarbij grondrechten en het verbod op discriminatie wel gewaarborgd dienen te worden. DNB heeft signalen ontvangen dat klanten discriminatie hadden ervaren.
De centrale bank concludeert dat veel banken hun personeel, management en raden van bestuur al discriminatietrainingen aanbieden. „Deze zijn nu nog vaak algemeen en gericht op de eigen werkvloer en niet op de relatie met de klant”, stelt de centrale bank. Dat is volgens DNB wel belangrijk met het oog op klantonderzoeken. Bovendien melden veel klanten discriminatie niet zelf, dus „moeten banken daarnaast meer moeite doen om ervaringen van klanten te signaleren”.
DNB gaat volgend jaar vervolgonderzoek doen om te kijken of banken aan de slag zijn gegaan met de aanbevelingen. Ook worden dan de maatregelen om discriminatie tegen te gaan opnieuw tegen het licht gehouden.