Aantal klanten bij NS weer in de lift
Het aantal reizigerskilometers bij de NS is voor het eerst sinds drie jaar toegenomen, tot ruim 14 miljard. De stijging over 2004 bedroeg 1,8 procent. Ook de kwaliteit van de dienstverlening en de klanttevredenheid namen toe, evenals het bedrijfsresultaat.
„Ik ben tevreden, maar we zijn er nog niet”, aldus NS-topman Aad Veenman woensdagmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers. Over 2005 is hij voorzichtig optimistisch.
De Nederlandse Spoorwegen noemen 2004 een succesvol jaar. Een van de belangrijkste pijlers onder die bewering is het gestegen punctualiteitscijfer. Het aantal treinen dat binnen drie minuten op tijd reed, nam toe van 83,1 procent in 2003 naar 86 procent vorig jaar. Het aantal vertraagde treinen daalde daarmee van 16,9 procent naar 14: een afname van 17 procent, aldus de NS.
„Dit niveau werd voor het laatst gehaald in 1999 en is op dat jaar na de beste prestatie van de afgelopen tien jaar.” Zou de internationaal geldende vijfminutennorm gelden, dan kwam de punctualiteit voor 2004 uit op 92,6 procent. Veenman vreest dat de stap voorwaarts in 2005 minder groot zal zijn, onder andere vanwege veel noodzakelijk werk door spoorbeheerder ProRail aan het spoorwegnet.
Het operationeel bedrijfsresultaat steeg van 44 miljoen euro in 2003 naar 144 miljoen euro vorig jaar. Toch daalde het nettoresultaat, van 81 naar 32 miljoen euro. Dit als gevolg van een eenmalige afwaardering van een vordering op de fiscus. Zonder deze last zou het nettoresultaat met 40 miljoen euro zijn gestegen naar 121 miljoen.
Het financieel herstel van het spoorwegbedrijf ligt op koers, aldus financieel directeur Marcel Niggebrugge van NS woensdagmorgen. De totale opbrengsten van het bedrijf liepen vorig jaar met 220 miljoen euro (8,1 procent) op, van 2,73 miljard naar 2,95 miljard euro. De bedrijfslasten stegen met 4 procent van 2,68 naar 2,80 miljard euro.
Het rendement op geïnvesteerd vermogen was in 2004 met 5,5 procent aanzienlijk beter dan een jaar eerder (1,7 procent), maar nog niet zodanig dat blijvend voldoende kan worden geïnvesteerd in verbetering van de dienstverlening en onvoldoende om de voortgang van de onderneming op lange termijn te kunnen waarborgen, aldus Niggebrugge.
De totale opbrengsten uit het reizigersvervoer stegen in 2004 met 88 miljoen euro naar 1,8 miljard (2003: ruim 1,7 miljard). Die groei is toe te schrijven aan tariefstijgingen in Nederland, toegenomen abonnementenverkoop en de exploitatie van reizigersvervoer buiten Nederland. NS verwierf -naast een eerder gewonnen contract in Liverpool (Merseyrail)- vorig jaar een tweede Britse concessie: Northern Rail.
De totale kosten bij het reizigersbedrijf bleven met 1,75 miljard euro nagenoeg gelijk aan die van een jaar eerder. Per saldo kwam het bedrijfsresultaat bij NS Reizigers uit op 49 miljoen euro, tegen 37 miljoen negatief in 2003.
Het aantal voltijdbanen bij de NS steeg van 23.403 in 2003 naar 24.794 het jaar daarop. In Nederland sneuvelden in het kader van een reorganisatie die al eerder begon een aantal banen van indirecte medewerkers, maar voor de nieuw verworven vervoersconcessie in Groot-Brittannië werd extra personeel aangetrokken.
De investeringen in rollend materieel bleven vorig jaar hoog, zo’n 332 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog hoger: 399 miljoen. Al dit geld gaat op aan de aanschaf van honderden nieuwe dubbeldekkers en aan de renovatie van intercityrijtuigen en sprinters. Ook bestelde de High Speed Alliance (HSA, het consortium van KLM en NS dat de hsl-zuid vanaf 2007 gaat exploiteren) vorig jaar hogesnelheidstreinen.