Bierbrouwers in het defensief
Bierbrouwers in Europa merken steeds beter dat consumenten minder bier drinken. Bij de grote brouwers lopen de resultaten terug.
Zo kondigde Heineken dinsdagaan dat het de tachtig tot negentig merken in West-Europa onder de loep neemt. Saneringen van merken is daarbij zeker niet uitgesloten. Grolsch presenteert vandaag een nieuwe marketingcampagne om marktaandeel te winnen.Ook het Deense Carlsberg voelt de pijn in Europa. Het bedrijf maakte dinsdag bekend dat het in Europa minder bier verkocht. Kortom, consumenten drinken minder bier. En dat is een ontwikkeling die al vele jaren aan de gang is.
Ondanks de consumptiedaling is bier nog steeds de meest populaire alcoholhoudende drank. In 2003 dronk een gemiddelde Nederlander 78,7 liter bier, zeg maar ongeveer tien kratten per jaar. Een jaar eerder nog, dus in 2002, was het bijna 80 liter per hoofd van de bevolking. De daling van de bierconsumptie is sinds de jaren ’90 van de vorige eeuw aan de gang.
Bierbrouwers hebben hun resultaten ondanks de teruggang in de consumptie altijd op peil weten te houden. Zo heeft Heineken tal van reorganisaties achter de rug. Topman Thony Ruys zei dinsdag dat er nog meer in het verschiet ligt. Vanaf 2007 wil de onderneming in West-Europa 50 miljoen euro per jaar goedkoper werken.
Die bezuinigingsdrift komt niet overal goed aan. In Nederland heeft Heineken problemen bij de brouwerij in Zoeterwoude. Daar werd het werk vorige week tijdelijk neergelegd omdat het personeel boos is over plannen van de directie om de brouwerij te reorganiseren en de bedrijfskantine uit te besteden aan een cateringbedrijf van Ahold.
FNV Bondgenoten spande een kort geding aan om het voornemen van het bierconcern te blokkeren. De rechtbank bepaalde dinsdag echter dat Heineken zijn cateringafdeling gewoon per 1 maart moet overdragen.
Dan Grolsch. Woensdag presenteert de Twentse bierbrouwer de resultaten over het vorige jaar. De nieuwe brouwerij die het bedrijf vorig jaar opende drukt flink op het resultaat, zo is de verwachting. Verder maakte de nieuwe bestuursvoorzitter A. Pasman vorig jaar ook bekend dat het marketingbeleid op de schop gaat. „De ideale Grolsch-drinker, drinkt niet meer alleen”, zei Pasman hierover.
Grolsch wil het marktaandeel in Nederland laten stijgen door zich te richten op de ’samen drinkende’ bierconsumenten. Individualistische reclames hebben de bierdrinkers op het verkeerde been gezet. Dat moet veranderen. Grolsch vertelt woensdag hoe het de nieuwe klanten wil aanspreken. Het concern presenteert tegelijk met de resultaten over 2004 de nieuwe marketingcampagne.