Kamerleden: bedrijven moeten eerlijk zeggen als product verandert
Bedrijven mogen de samenstelling van hun producten aanpassen, maar moeten daar dan wel eerlijk over zijn. Dat zeggen meerdere partijen in de Tweede Kamer tijdens een debat over consumentenbescherming. Zij reageren op onderzoek van de Consumentenbond, die ontdekte dat producenten vrij vaak stiekem beknibbelen op dure ingrediënten.
De uitkomsten - zelf spreekt de Consumentenbond van ‘beknibbelflatie’ - laten volgens Kamerlid Joris Thijssen van GroenLinks-PvdA zien dat sommige bedrijven te veel marktmacht hebben en die gebruiken om zoveel mogelijk winst te maken. „De markt functioneert niet goed genoeg.” Hij wil dat toezichthouder ACM daartegen optreedt.
„Dit kan niet”, vindt ook PVV’er Rachel van Meetelen. Maar zij ziet meer in een verplichting voor producenten om „eerlijk te communiceren” als zij hun producten aanpassen. Zij krijgt bijval van onder anderen Inge van Dijk (CDA). „Het begint ermee dat mensen weten wat ze kopen”, vindt zij.
Thijssen is het daarmee eens, maar vindt dat maar een deel van de oplossing. Met name mensen die moeite hebben met rondkomen, kijken volgens hem vooral naar de prijs. Ook zij moeten „voor een goede prijs een goed product” kunnen krijgen.
VVD’er Arend Kisteman neemt het juist op voor voedselproducenten die „zuiniger omgaan met grondstoffen”. Zij zorgen er op die manier voor dat hun producten betaalbaar blijven, betoogt de liberaal. „Die bedrijven doen helemaal niks verkeerd, dit mag gewoon.”
Demissionair economieminister Micky Adriaansens valt haar partijgenoot bij. Zij noemt het „bijstellen” van producten „van alle tijden” en vindt dat je daar ook positief naar kunt kijken. Het beeld dat er sprake is van misbruik van marktmacht, herkent zij dan ook niet.