Topman Randstad Nederland optimistisch over toekomst uitzendmarkt
Hoewel uitzendconcern Randstad de resultaten in de eerste drie maanden van dit jaar zag verslechteren, stelt topman Jeroen Tiel van de Nederlandse tak van Randstad dat de toekomst er beter uit gaat zien voor het bedrijf. Bedrijven zijn voorzichtiger met het aannemen van personeel door moeilijkere economische omstandigheden, ziet Tiel. „Er wordt een pas op de plaats gemaakt, maar op de lange termijn verwachten we dat er weer groei gaat ontstaan.”
Daarbij wijst Tiel erop dat Randstad meer doet dan alleen uitzenden. „We werken met alle mogelijke contractvormen, maar ik kan niet ontkennen dat er een afname in het aantal uitzendkrachten is. Uitzenden is zeker niet over, maar er is wel een verschuiving gaande.”
Zo ziet het uitzendconcern dat het aantal online uitstaande vacatures ietwat daalt op maandbasis. „Ten opzichte van vorig jaar is het gedaald met 13 procent”, zegt arbeidsmarktspecialist Bart van Krimpen van Randstad. Maar dat wil niet zeggen dat de arbeidsmarkt ontspant. „Met 380.000 openstaande vacatures zitten we nog steeds in een krappe arbeidsmarkt, zelfs als alle werklozen aan de slag zouden gaan houden we vacatures over.”
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn er ongeveer 370.000 mensen in Nederland werkloos. Om onder de definitie van het CBS te vallen moet iemand aan drie criteria voldoen: de persoon heeft geen werk, moet direct beschikbaar zijn voor werk en is actief op zoek zijn naar een baan. „Maar er zijn ook genoeg mensen die maar aan één of twee eisen voldoen”, voegt Van Krimpen toe. Daardoor is het volgens hem lastig om het onbenut arbeidspotentieel in Nederland vast te stellen.
Tiel vindt de cijfers duidelijk. „Het is helder als je kijkt naar ons groeipercentage, dat is minder dan vorig jaar. Onze omgeving is dusdanig veranderd, er wordt een pas op de plaats gemaakt en dat is zichtbaar.”