Weinig aandacht voor pleegkind in de klas
Scholen besteden weinig aandacht aan pleegkinderen. Daardoor worden zij vaak buiten bestookt met vragen. Zo moeten zij zonder hulp hun situatie aan hun klasgenoten op het schoolplein uitleggen. Dat blijkt uit een prijsvraag van het Nationaal Fonds Kinderhulp, waaraan 2500 kinderen en jongeren hebben meegedaan.
Voor de Kinderhulp-prijs hebben ongeveer vijfhonderd kinderen tussen de zes en achttien jaar oud laten zien wat zij op school meemaken als ze daar te weten komen dat zij in een pleeggezin wonen. Ook deden 2000 kinderen mee uit de bovenbouw van de basisschool. Zij moesten zich verplaatsen in de situatie van kinderen in pleeggezinnen. De prijsvraag maakte onderdeel uit van een project over pleegzorg op school.
Uit de inzendingen blijkt dat eenderde positieve ervaringen heeft met pleegzorg, eenderde negatief en eenderde zowel positief als negatief. Pleegkinderen blijken vaak vragen te krijgen als „hoe lang blijf je daar?” en „wat is er met je ouders?” of „waarom woon je in een pleeggezin?”.
Volgens het Nationaal Fonds Kinderhulp blijkt uit de inzendingen dat slechts eenderde van de Nederlanders weet wat pleegzorg is. Kinderen denken dat pleegzorg hetzelfde is als adoptie, verwarren het met kinderopvang of verpleging in een ziekenhuis.
In Nederland verblijven jaarlijks ongeveer 11.000 kinderen in een pleeggezin. Door problemen thuis hebben zij tijdelijk een ander thuis nodig. Ruim eenderde van de pleegkinderen woont bij bekenden, zoals familie of kennissen.
De prijzen worden woensdag in Utrecht uitgereikt aan de winnende school en de categorie 6-12 jaar door Gerda Havertong. Zaterdag overhandigt Daphne Deckers in Noord-Holland de prijs aan de winnaar in de categorie 13-18 jaar. De prijs is in 1999 ingesteld.