Kip met keurmerk wint aan populariteit in supermarkten
Supermarkten verkopen steeds meer voedings- en drankproducten met een keurmerk. Vooral kip met keurmerk wordt steeds populairder. Volgens marktonderzoeker Circana bestond een kwart van de omzet in voeding en dranken vorig jaar uit producten met een keurmerk. Een jaar eerder was dit nog 22 procent.
De groei komt voor een groot deel door de vervanging van regulier kippenvlees door producten met een Beter Leven-keurmerk met één ster. Hiermee was vorig jaar een bedrag van een half miljard euro gemoeid. Kip staat daardoor nu op de derde plaats van populaire producten met een keurmerk, na vis en eieren. Bij vis komt 80 procent van de omzet uit producten met een keurmerk, bij eieren is dat bijna 80 procent en bij kip 60 procent.
Het Beter Leven Keurmerk, dat in 2007 werd geïntroduceerd door de Dierenbescherming, is met afstand uitgegroeid tot het grootste keurmerk, met bijna 4 miljard euro omzet. Het afgelopen jaar is de totale omzet van producten met een keurmerk in 2023 volgens Circana de grens van 10 miljard euro gepasseerd.
Opvallend is volgens het onderzoeksbureau ook dat de omzet in biologische producten blijft doorgroeien. De grootste groei doet zich voor bij groente en fruit, maar ook biologische aardappelen, conserven, rundvlees, gevogelte, brood, vis en kaas laten groei in de dubbele cijfers zien.