Modeketen H&M verkocht minder, maar boekte wel meer winst
Modewinkelconcern H&M heeft het vorige kwartaal wereldwijd iets minder verkocht dan een jaar eerder. Alleen in Oost-Europa besteedden mensen meer aan de kleding van het Zweedse bedrijf, maar deze regio vormt wel de kleinste markt voor H&M. Toch stond er onder de streep wel een hogere winst, een ruime verdubbeling ten opzichte van de eerste drie maanden in 2023.
De totale omzet daalde met 2 procent tot ruim 53 miljard Zweedse kroon, omgerekend meer dan 4,6 miljard euro. Met name in de voor H&M op een na grootste afzetmarkt Noord- en Zuid-Amerika liepen de opbrengsten terug, met 6 procent. Tegelijkertijd wist het modewinkelconcern de kosten terug te dringen. Mede daardoor ging er een operationele winst van ruim 2 miljard Zweedse kroon in de boeken, waarvan netto 1,2 miljard Zweedse kroon overbleef. Een jaar eerder was dat nog 540 miljoen Zweedse kroon.
„We richten ons volledig op het stimuleren van winstgevende groei in de toekomst”, zegt H&M-topman Daniel Ervér in een toelichting op de kwartaalresultaten. „De verkopen in het kwartaal verbeterden geleidelijk in februari met goed ontvangen voorjaarscollecties, wat een positief teken is dat we op de goede weg zijn.”
Ervér trad begin dit jaar aan. Onder zijn voorganger Helena Helmersson maakte H&M in het boekjaar 2022 een grote reorganisatie door. Die was nodig om de sterk gestegen materiaal- en vervoerskosten op te vangen, waardoor zo’n 1500 mensen hun baan verloren. In haar laatste toelichting op de jaarcijfers zei Helmersson dat de brutowinstmarges waren gestegen. Het afgelopen boekjaar steeg de nettowinst tot 8,7 miljard Zweedse kroon, ruim het dubbele van het nettoresultaat van een jaar eerder.