Thomas Cook gaat vliegen met Martinair
De touroperator Thomas Cook brengt deze zomer al zijn passagiers voor verre bestemmingen onder bij luchtvaartmaatschappij Martinair. Het is de bedoeling het contract voor verscheidene jaren te verlengen. De reisorganisatie moest op zoek naar een nieuwe partner nadat zij de overeenkomst met Holland Exel had verbroken.
Algemeen directeur G. Helming van Thomas Cook zei vrijdag door de samenwerking met Martinair te kunnen concurreren met bijvoorbeeld TUI. Deze touroperator heeft juist besloten miljoenen euro’s te investeren in het noodlijdende Holland Exel en werkt aan een doorstart van deze maatschappij.
Thomas Cook zegde de samenwerking met Holland Exel op nadat deze vervoerder in surseance was beland. De reisorganisatie had geen vertrouwen meer in het bedrijf. TUI ziet er nog wel toekomst in en wil het zelfs gedeeltelijk overnemen om zo een eigen luchtvaartmaatschappij in Nederland te krijgen.
Omdat Thomas Cook zijn passagiers op andere vluchten onderbracht, vloog Holland Exel met veel lege stoelen. Om klanten te lokken verlaagde TUI de prijzen voor vakanties naar verre bestemmingen. Deze actie geldt nog tot eind maart.
Het contract met Martinair stelt Thomas Cook -ook bekend van het merk Neckermann- in staat de prijzen deze zomer ook te verlagen. „De inkoopprijs van Martinair stelt ons in staat zeer concurrerend te zijn”, aldus Helming. Hij benadrukte echter dat de prijsverlaging geen antwoord is op de actie van TUI. „Wij snijden pas deze zomer in onze prijzen. TUI doet dat tot eind maart.”
Thomas Cook en TUI sloten in 2003 een overeenkomst met de luchtvaartmaatschappij Air Holland voor reizen naar populaire verre bestemmingen, zoals Mexico, Sri Lanka en Brazilië. Dit contract betekende een grote tegenslag voor Martinair. Air Holland is later overgenomen door de Exel-groep van zakenman Erik de Vlieger en ging verder onder de naam Holland Exel.
Helming heeft overigens weinig vertrouwen in een doorstart van Holland Exel. „Ik heb Holland Exel van dichtbij meegemaakt. Er moet zo veel geld in voordat het bedrijf betrouwbaar kan vliegen. Ik heb nog niemand horen zeggen die er geen belang bij heeft, dat het allemaal wel meevalt met de financiën. Eerst zien, dan geloven.”